Home

Nieuws 1 reactie

Groente populairste biologische product

Groente staat bovenaan in de ranglijst populaire productcategorieën; consumenten grijpen het vaakst naar de biologische variant.

Dat is te lezen in een onderzoek naar biologisch onder 500 consumenten in opdracht van ketenorganisatie Bionext. 34% geeft de voorkeur aan biologische groente. Op nummer 2 staat vlees (32%) en op nummer 3 fruit (31%). Bij brood scoort biologisch maar 12%.

Prijsverschil nog steeds knelpunt

De belangrijkste reden om die biologische groente of andere biologische producten niet te kopen, is en blijft het prijsverschil met gangbaar. Van de Nederlandse consumenten is 45% bereid een meerprijs van 10% te betalen voor biologisch eten. Bij een meerprijs van 20% daalt die bereidheid om voor biologisch te kiezen naar 35% van de consumenten.

Dat is overigens nog duidelijk meer dan het kwart van de consumenten dat zegt altijd (6%) of regelmatig biologisch (20%) te kopen. Oververtegenwoordigd in die groep zijn hoger opgeleide Nederlanders, jongere consumenten (tot 35 jaar) en gezinnen.

Biologisch als natuurlijker

‘Natuurlijk’ is een belangrijk positief aankoopargument. Dat biologisch vrij is van chemische middelen en kunstmest staat voor 43% van de ondervraagden op de eerste plaats als reden om biologisch product te kopen. Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

Kennis over biologisch neemt af

Het EU-logo voor biologische producten wordt door consumenten verward met logo’s voor plantaardig, vegetarisch of vegan product. Het is een van de aanwijzingen dat de kracht en bekendheid van biologisch als keurmerk lijkt af te nemen. Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten.

Eén reactie

  • P. Verschuren

    Biologisch product is niet vrij van chemische middelen, noch van kunstmest dus het is duidelijk dat de consument misleid wordt en niet weet wat ie koopt. Het prijsverschil wat geaccepteerd wordt is daarbij nog eens veel te klein om de meerkosten van de productiewijze goed te maken. Om dit glad te strijken wordt door retailers de marge kunstmatig omlaag gebracht wat gecompenseerd wordt met een hogere marge op gangbaar product waardoor het prijsverschil overbrugd wordt. Beste ACM, grijp eens in. Dit is nog maar een deel van het verhaal, dan heb ik het nog niet eens gehad over de gebrekkige certificering en de belabberde tracking en tracing. Waarom mag dit zomaar?

Of registreer je om te kunnen reageren.