Doorgaan naar artikel

Greenpeace: meld ons uitbetaalprijs groente en fruit

Greenpeace wil prijsinformatie ontvangen van telers die omschakelen naar Milieukeur of EKO.

Alleen zo kan de organisatie afspraken controleren met supermarkten om omschakelende telers financieel te steunen, stelt campagneleider bij Greenpeace Michiel van Geelen.

In de tweede helft van 2016 kwamen Jumbo en Albert Heijn met Greenpeace en Natuur en Milieu overeen te verduurzamen. Dat gebeurde pas na druk via aanklagende radiospotjes van Greenpeace. Zo moet eind dit jaar twee derde van de totale AGF-omzet van Jumbo biologisch of Milieukeur gecertificeerd zijn. Eind 2018 is dit ca 85% en uiterlijk 31 december 2019 100%.

Greenpeace houdt supermarkten aan de toezegging om telers financieel te steunen bij verduurzaming. Door prijsinformatie te ontvangen wil de organisatie monitoren of supermarktorganisaties hun afspraken nakomen. Uit signalen uit de markt maakt Greenpeace wel op dat veel gebeurt op het gebied van verduurzaming van de teelt, maar nog niet op prijsgebied, zegt Van Geelen.

Voorlopers ook belonen

Volgens Greenpeace merken bestaande teeltbedrijven met Milieukeur bijvoorbeeld nog niets van de verduurzamingsbelofte van ketens als Albert Heijn en Jumbo. Een meerprijs wordt nog niet gerealiseerd. Het lijkt erop dat de supermarktketens de verduurzaming realiseren bij vaste leveranciers. Volgens Greenpeace moeten die bestaande vaste telers van AH en Jumbo (The Greenery) over de meerprijs afspraken maken met hun telersvereniging. Greenpeace wil daar met name inzicht in krijgen. “We willen Milieukeur gecertificeerde tuinders en omschakelaars dan ook expliciet vragen om ons waar mogelijk van informatie te voorzien over de gemaakte prijsafspraken. We garanderen dat we hier vertrouwelijk mee om zullen gaan.”

Andere ketens

Greenpeace heeft nog geen vergelijkbare verduurzamingsplannen gezien van andere winkelketens dan Jumbo en AH. “Hoewel we aanvankelijk de indruk hadden dat Lidl de intentie had om vergelijkbare stappen te zetten als de 2 marktleiders lijkt de vaart er een beetje uit en spelen ze verstoppertje. We vragen Lidl om met een ambitieus en afrekenbaar plan van aanpak te komen, en dit ook publiek te maken. We willen daarom graag snel met ze om tafel om helder te krijgen of het ze menens is of niet.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin