Doorgaan naar artikel

‘Spijbelen voor het milieu’

Hoewel je met betogen en hard roepen het nieuws haalt, geloof ik het meest in het principe ‘vegen voor eigen deur’.

In België komt de jeugd op straat voor het milieu. Ze zijn de laksheid van de gezagdragers beu. Er moet sneller en radicaler gehandeld worden voor het behoud van onze planeet. De scholieren noemen hun actie ‘spijbelen voor het milieu’. Slim bekeken natuurlijk. Zo’n slogan wekt meteen interesse bij media en medestudenten.

Milieuactielijst

Het succes is groot. Aanzwellende groepen trekken naar Brussel om te betogen tijdens de schooluren. Deze jeugdige anarchie kwam ook een van mijn kinderen ter ore. Op de vraag of hij ook mocht spijbelen voor het milieu, vroeg ik hem naar zijn motivatie. Tegen pubers zeg je immers beter niet meteen ‘nee’.

Hij is naast milieubewust ook graag hip en trendy

Ik vroeg of hij ook nog een andere milieuactielijst wilde afvinken: lichten uit bij verlaten van kamer, verwarming uit met open ramen, geen vlees meer eten, beter sorteren, geen drie paar leren schoenen per seizoen… Oei, dat laatste wordt lastig. Hij is naast milieubewust namelijk ook graag hip en trendy…

Invloed van prijs op consumentengedrag

Blijkt dat dit zeer representatief is voor het algemeen consumentengedrag. Elk weldenkend mens beseft dat we meer zorg moeten dragen voor onze planeet. Wat de consument zegt belangrijk te vinden – duurzaamheid, local-for-local en anti-voedselverspilling – stemt niet altijd overeen met zijn effectieve koopgedrag. Prijs en convenience gaan in de winkel toch voor. Denk maar aan het overweldigende succes van plastic emmers en shakers.

Het prijsverschil met een standaard product van plastic doet het ideologisch denken vaak vervagen

Bewuste consumenten gaan op zoek naar de meest duurzame variant. Deze alternatieven bestaan, maar het prijsverschil met een standaard product van plastic doet het ideologisch denken vaak vervagen. Retail profileert zich graag, maar liever niet ten koste van de marge.

Meerkost voor producent hoog

Voorlopig is de meerkost ook voor ons als producent nog zeer hoog. Hoewel je met betogen en hard roepen het nieuws haalt, geloof ik het meest in het principe ‘vegen voor eigen deur’. Wanneer iedereen in de keten zijn verantwoordelijkheid neemt en niet altijd aan winstmaximalisatie denkt, kunnen we met onze sector al een grote sprong nemen richting ideale wereld.

Veel succes!

Share this

Afbeelding
Petra Veldman

marketingmanager

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin