weblog

‘Tuinbouw volgens De Wereld van Jip is werkelijkheid’

Het is nu ruim 11 jaar geleden dat ‘De wereld van Jip’ het daglicht zag. Aan de vooravond van de financiële, economische en Ehec-crisis maakte de Rabobank een strategisch programma met het boek van Jip als basis.

Na een jaar discussiëren werd de Krant van 2022 gemaakt. Hierin stonden vergezichten over de ontwikkelingen in de tuinbouw opgeschreven. Onlangs mocht ik de strategische visie van Flynth voor de tuinbouw aanhoren en dat klonk wel erg bekend voor een strategisch vergezicht. Zouden ze die krant gevonden hebben?

De wereld van 2022 realiseert de tuinbouw vandaag! De grote ambities die toen op papier werden gezet, zijn na een jarenlange standstill nu in volle wording. Bijna dagelijks lees je berichten in de vakpers van bedrijven die samengaan. Of het nu om productiebedrijven gaat of toeleveranciers of afnemers. Alles klontert samen om tegemoet te kunnen komen aan vragen uit de markt. Maar ook om te kunnen professionaliseren. In een groter bedrijf kun je nu eenmaal makkelijker functies creëren die een kleinere ondernemer alleen moet uitvoeren. Zo ontstaat er ook meer ruimte voor innovaties en nieuwe toepassingen.

In volwassen tuinbouwsector kan steeds meer

In deze volwassen markt zijn, ondanks het benodigde kapitaal om te kunnen investeren, nog steeds nieuwe toetreders te vinden. Studenten, idealisten, goede ondernemers die een idee weten om te zetten in een aantrekkelijk product. Of het nu om groenten en fruit gaat of de sierteelt op alle vlakken tref je deze start-ups aan, soms met heel grote beloftes, zoals groeimedium, planteigenschappen, nieuwe verpakkingen, nieuwe groeimethoden, andere gebruiksmogelijkheden, er kan steeds meer.

De strategie van 2022 is al in 2018 een feit geworden

Zo sprak ik afgelopen week met een Young Innovators team van de Universiteit Utrecht. Een samensmelting van culturen uit binnen- en buitenland, maar ook van diverse masterstudies als Biology, Drug innovation, Energy Service, Clinical Psychology, Corporate law, Pharmacy en Business Development. Samen gaan ze zich buigen over het financieren van Groene daken en gevels. Al deze gebundelde kennis moet leiden tot een vernieuwend en te realiseren concept. En daar zitten echt leuke ideeën bij. Ik ben benieuwd wat ze in 2019 gaan opleveren. Maar eerst dit jaar afsluiten.

Het is de tijd van terugkijken, zijn de doelen gerealiseerd?

Aan het eind van het jaar is het goed om terug te kijken en het jaar of de jaren nog eens te bezien. De strategie van 2022 is al in 2018 een feit geworden. Alleen dat eiland, uit de krant van 2022, in de vorm van een tulp met de Floriade erop geprojecteerd, dat is Almere en geen tulp geworden.

Een jaar vliegt om en de ontwikkelingen in je eigen bedrijf en sector gaan harder dan je zelf ervaart. Door de ambities op te schrijven, al is het maar op een bierviltje, kun je er na een jaar op terugkijken en trots zijn op je behaalde resultaat. Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar? Heeft u uw doelen gerealiseerd of zelfs veel meer dan dat?

Of registreer je om te kunnen reageren.