commentaar

Alvast nadenken over online verkoop

Een triest beeld in 's lands winkelstraten. Leek het assortiment in Arnhem, Zwolle en Rijswijk al op elkaar, anno 2016 zijn daarin zelfs bekende merken als Scapino, Dolcis, Dixons, Miss Etam en natuurlijk V&D verdwenen. Na het faillissement resten lege plekken, dichtgeplakte ramen.

Over V&D is veel zin en onzin gezegd. Het gaat over focus, positie, assortiment, prijzenstructuur en uitstraling. Het warenhuis miste de online boot; één van de redenen waarom het niet lukte. Niemand wil in zo'n negatieve spiraal terechtkomen. Een vergelijk met de supermarkten bekruipt me. Alle grote ketens werken aan nieuwe concepten en reken maar: online maakt daar een belangrijk deel van uit.

Online vers komt nadrukkelijk in beeld

Adviesbureau Deloitte meldt dat in 2014 nog 6 procent van de consumenten weleens online bestelde bij de supermarkt, in 2015 was dit al opgelopen naar 8 procent. De meeste onlinebestellingen betreffen nog lang houdbare producten, zuivel en diepvries. Maar vers komt nadrukkelijk in beeld. 45 procent zegt best verse groente en fruit te willen bestellen. Met name de jongste groepen hebben geen probleem met online.

Grote spelers zijn geïnteresseerd

Wie op 'online' en 'verse groente' googelt, vindt al aardig wat initiatieven. Van kneuterig/regionaal tot het mondiale Hello Fresh. De maaltijdboxen winnen aan terrein. Het is nu allemaal nog kinderspel, maar er zit duidelijk potentie in. Grote spelers Amazon en Google storten zich op de markt. Twee nieuwkomers in dit segment. Online winkel Amazon zit al in verstedelijkte gebieden in de VS en Groot-Brittannië. Bij München wordt nu een groot centrum gebouwd. Google doet ervaring op rondom Los Angeles en San Francisco.

Totaal andere benadering

De online verkopen vergen van leveranciers een totaal andere benadering. De Amazons of Google's van deze wereld kopen niet – zoals supermarkten dat nu doen – groots in, in de hoop de producten te slijten. Zij zullen de bestelling direct doorzetten naar de leverancier. Pas dan kan deze leveren in de maat, sortering en kwaliteit die de consument vraagt.

Nadenken over afzetstructuren

De online verkopen zullen de huidige traditionele afzetstructuren nog niet direct aantasten, maar het is goed om er alvast over na te denken. Voor als het moment zich straks aandient. Niemand wil in één adem met V&D worden genoemd.

Of registreer je om te kunnen reageren.