commentaar

1 reactie

Op weg naar andere ­verdienmodellen

Een nieuw jaar: een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Het is een cliché, maar in elk cliché schuilt een waarheid. Voor sommigen is het erop of eronder. Het móét dit jaar beter. De solvabiliteit (de verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen) van veel bedrijven is tot een gevaarlijke grens gezakt.

Zo vers in 2014 galmen de resultaten, adviezen en beloften uit 2013 nog na. LEI Wageningen UR maakte eind december in ‘Actuele ontwikkeling land- en tuinbouw in 2013’ de balans op. De paprikateelt kijkt tevreden terug, maar dit resultaat sneeuwt onder bij de zeer slechte prijzen voor tomaten. Het inkomen uit bedrijf per onbetaalde arbeidsjaareenheid zakte voor de totale glasgroentesector onder nul. De schommelingen van het inkomen in deze branche zijn het grootst. In dezelfde teelt kunnen overigens de resultaten per bedrijf enorm verschillen. Het areaal glasgroente groeide in 2013 licht met 23 hectare naar 4.886 hectare. De gemiddelde bedrijfsomvang van de 1.523 telers steeg met 5 procent naar 3,21 hectare.

De vollegrondsgroentebedrijven boekten een lichte inkomensverbetering naar 38.500 euro. Het areaal blijft al jaren op circa 25.000 hectare. Het aantal bedrijven met vollegrondsgroente halveerde sinds 2000 tot bijna 2.800. De gemiddelde oppervlakte per bedrijf verdubbelde ruimschoots van 4 naar 9 hectare. De fruitteelt neemt een beperkte daling na het topjaar 2012 (afzetseizoen 2012/’13) voor lief. Dit was ook een topjaar.

Rabobank zegt al een tijdje dat de sector de regie weer moet oppakken. Nederland produceert nog te veel bulk en legt het daarin af tegen Spanje. Er zijn nieuwe, onderscheidende marketingconcepten nodig, en de sector moet meer gaan samenwerken met de retail. ABN Amro ziet kansen voor een kwaliteits­label voor versheid, met name in Duitse kwaliteitssupermarkten. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken ziet vooral kansen buiten Europa. De afzet in de groenteteelt is te gefragmenteerd en op Europa gericht, terwijl groeiende markten juist daarbuiten zijn te vinden, schreef zij in haar Beleidsbrief Tuinbouw.

Volop werk aan de winkel dus in een jaar dat net is begonnen.

Eén reactie

  • P Verschuren

    Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk onverantwoord van de Rabobank om maar steeds te blijven oproepen om ons te onderscheiden in de markt en geen bulk te leveren. Dat is in feite een oproep om niet te leveren wat de klant (de supermarkt) vraagt.

    Een enkeling daargelaten is het daarbovenop meestal zo dat de eventuele meeropbrengst door een andere partij wordt geïnd dan de partij die de meerkosten maakt. Mocht een onderscheidend product doorbreken dan wordt het al snel weer een bulkproduct door navolging. In theorie is het allemaal leuk, maar de meerkosten wegen voor de sector niet op tegen de meerwaarde.

Of registreer je om te kunnen reageren.