weblog

5 reacties

#Hashtag

Computergebruik en Internet zorgen er voor dat schijnbaar onnozele tekens heel belangrijk worden.

Waar jaren terug een a met een slinger niet zoveel voorstelde, blijkt in adressering op de digitale snelweg een apestaartje enorm belangrijk te zijn. Recent voorbeeld van zo’n opgewaardeerd teken is het teken dat op een telefoon als hekje bekend staat. Ik wist niet dat op het toetsenbord van een computer ook een hekje stond. Het blijkt shift-3 te zijn en wordt geen hekje maar hashtag genoemd. En zo’n hashtag heb je dan weer nodig bij Twitter.


Twitter is zo’n ontwikkeling waarbij je niet kunt voorspellen of het een hype is of een serieus communicatiekanaal. Ik ben er wat sceptisch over; dat komt vooral omdat privé en zakelijk de neiging hebben heel erg door elkaar te lopen. Nu hoort bij het “nieuwe werken” wel 24 uur per dag bereikbaarheid, waarmee vanzelfsprekend de zakelijke activiteiten doordringen in je privé-leven, maar de privé-beslommeringen door laten dringen in de zakelijke wereld is voor mij een minder logisch gevolg.


Wanneer Twitter een communicatiemiddel is zal dit middel ook gericht moeten worden op een doelgroep. Een zakelijke doelgroep is doorgaans minder geïnteresseerd in een verjaardag of een uitslag van een wedstrijd simultaan dammen op zaterdag. Een sociale doelgroep is dan weer minder geïnteresseerd in de toelating van een gewasbeschermingsmiddel en welk knelpunt daarmee is opgelost.
Het neemt niet weg dat Twitter voor allerlei figuren een middel is om heel simpel een mening of een actualiteit te verspreiden naar de volgers. Confronterende meningen hebben ook nogal eens de neiging om overgenomen te worden door allerlei andere media. Blijkbaar hebben Twitteraars een grote behoefte aan profilering en waarschijnlijk hebben ze een boodschap en zendingsdrang.


Toch kan ik me ook voorstellen dat Twitteren onderdeel is van een communicatiestrategie waarin zaken die van belang zijn voor een klantengroep of potentiële klantengroep onder de aandacht worden gebracht. Daarmee kan een bedrijf zijn klanten van zeer actuele informatie voorzien. De openheid van Twitter voegt daarbij iets toe ten aanzien van contact met potentiële klanten.


Mijn scepsis blijft maar is het onderzoeken waard. Ik ga de komende tijd via #VGGroentenet maar eens onderzoeken of Twitter een hype is, of een communicatiemiddel dat iets toevoegt. Ik beloof dat ik daar niet zal ingaan op de wedstrijd bankdrukken voor beginners.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ernst Jan Bos Demand Agro Marketing

    Beste Ulko,

    Leuk verhaal over Social Media. Alleen proeff ik door alles heen koudwatervrees.

    Je Twitter een hype. Misschien is dit ook wel waar maar als Twitter zal verdwijnen, wat ik betwijfel, zal er een nieuwe en/of andere versie komen.

    Even over zakelijk en privé. Een verkoper werkt voor een bedrijf en probeert zijn/haar producten/diensten aan de man te brengen. Dit is het eerste. Maar ten tweede ben en blijf je ook een persoon. Zeker in de Agrarische sector is dit van groot belang. iemand die een goede verkoper is maar geen goede klik heeft met de koper zal moeilijkheden ondervinden bij het sluiten van de deal. Social Media is ook voor een stuk sociaal. Het is trouwens erg eenvoudig te ondervangen door twee accounts aan te maken.

    Social Media kan zeer goed strategisch in worden gezet bij de communicatie. Hiervan zijn er inmiddels legio voorbeelden ook vanuit de tuinbouwsector.

    Voor mijzelf kan ik zeggen het een super bron aan informatie is die ik normaal nooit zou krijgen en of lezen. Zeker voor jouw als sector specialist kan het een grote toegevoegde waarde zijn.
    Ik wil je best eens helpen je van je koudwatervrees af te helpen. Ik nodig je uit op twitter een account aan te maken en te ervaren wat het voor jouw maar ik denk jullie hele organisatie kan betekeken. Ik wil je zelfs tijdens een persoonlijke ontmoeting uitleggen wat er allemaal kan en welk informatie dan vrij gaat komen.

    Ik hoor van je.

    @Agromarketeer via twitter

  • no-profile-image

    Boerenfluitjes

    Koudwatervrees is niet nodig. Er word op twitter volop genetwerkt, heel leerzaam. Kijk eens in mijn boerentwitterlist met 225 twitterende telers,tuinders, boeren en kwekers <> of bij
    <>.

  • no-profile-image

    ComplimentBV - Ramon Scheepers

    Beste Ulko,
    Jouw verhaal bevestigt mijn eigen twijfels over het nut en de noodzaak van Twitter. En ook ik heb mijn bedenkingen of iedereen eigenlijk wel wil weten dat ik enorm blij ben omdat ik 20 hectare mag diepwoelen de komende week. Maar toch zet ik soms van die irrelevante dingen op twitter, omdat het een "menselijk" medium is. Zonder protocol, geen duidelijke scheiding tussen werk en prive,( in veel gevallen) en ook daardoor heel transparant.
    Zelf ben ik nog in het kiembladstadium wat Twitter betreft, maar geloof wel in de kracht en grootheid van het medium. Zonder het nou weer te overschatten, dat wel. Ik ben tuinder en als de zon schijnt, is Twitter ineens een stuk minder belangrijk. Maar goed, misschien brengt het ons wat. ik ben ook zeer geinteresseerd om eens te praten met specialisten, zoals @Agromarketeer.


  • no-profile-image

    Pieternel

    Op dit moment werken Mario van Vliet en ik (we zijn beide journalist/schrijver/communicatie-adviseur en duvelstoejager en betrokken bij de organisatie van de vernieuwde Horti Fair) aan het House of Communications dat een belangrijke rol vervult op de Horti Fair in november. Daar willen we graag dit soort onderwerpen aandacht gaan geven, samen met bekende en minder bekende media-partijen in de tuinbouw. We willen daar speciaal voor tuinbouwondernemers praktische informatie verzamelen en verspreiden. Ook willen we dienstverlenende bedrijven ruimte bieden, die ondernemers kunnen helpen met marketing, communicatie, bouwen van websites, fotografie e.d.. Vragen en suggesties zijn van harte welkom. Ik ben bereikbaar op krabbelstb@planet.nl.

  • no-profile-image

    Ernst Jan Bos Demand Agro Marketing

    @Ramon Schepers,
    Ik vind het erg leuk om je verhaal, eigenlijk een betoog, te lezen. Natuurlijk heb je gelijk er in dat niet iedereen het wil lezen. Maar je zal door het vertellen maar wat extra fans krijgen voor je producten. Fans zijn toch erg waardevol.
    We moeten Twitter niet overschatten maar zelf heb ik wel ervaren wat het voor jezelf en je bedrijf kan doen. Ik ga je eens via twitter benaderen en gaan we er eens persoonlijk over hebben. Vind ik een goed idee.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.