weblog

‘Dromen van viral gaan’

Voor het derde jaar laat Glastuinbouw Nederland scholieren vloggen vanuit de kas. Gaan we al viral?

Vloggen is al een tijdje hét medium voor jong Nederland. Een artikeltje als dit helemaal gaan lézen, dat is gewoonweg net even te veel moeite. Maar een filmpje aanklikken op YouTube, tja, dat is gewoon effe ‘hoppekee’.

Glastuinbouw Nederland laat volgende week seizoen 3 van ‘Vlog uit de Kas’ van start gaan. Zes meiden en drie jongens vloggen over hun vakantiebaantje op zes verschillende glastuinbouwbedrijven. Niet dat ze er nou meteen viral mee gaan. Terugkijkend naar de filmpjes van vorig jaar, blijken de views nog wat beperkt.

Leuke meiden tussen de potrozen

Fleur die net bij ‘de Brinkman’ was gaan werken, scoorde vorig jaar op YouTube 756 weergaven. Hieke en Annique werden vorig jaar op YouTube 887 keer bekeken met hun kekke vlog over het inpakken van potrozen bij Pligt. Leuke meiden hoor, maar Clemens in de orchideeën ging daar vorig jaar flink overheen met 1.711 kliks. Kampioen is Marit bij Duijvestijn Tomaten met 2.476 views. Maar die vlog uit seizoen 1 staat er ook al twee jaar op.

Misschien hebben de filmpjes op andere videokanalen waar ik als oude knar geen weet van heb nog wel wat meer airtime beleefd. Waar het om gaat, meer nog dan alleen maar het aantal kliks, is dat jongeren het beste door andere jongeren aangesproken kunnen worden.

Sierteelt in de meerderheid

Opvallend is daarbij overigens wel dat de sierteeltbedrijven ver in de meerderheid zijn. Ook dit jaar is er maar één groente slash fruitbedrijf dat mee doet. De 15-jarige Maud die werkt bij komkommer- en aardbeienkwekerij Vieverde in het Limburgse Castenray gaan wij daarom in elk geval met extra belangstelling volgen. Met dit jaar natuurlijk extra aandacht voor veilig werken ondanks corona.

Of registreer je om te kunnen reageren.