8 reacties

Fris briesje

Pieternel Bouwman - van Velden
Dat Koppert Cress de Tuinbouw Ondernemersprijs in ontvangst moest nemen stond voor mij als een paal boven water. Het betekent dat de sector Rob’s rooksignalen heeft ontvangen en gaat verspreiden.

Eigenlijk is een nominatie voor de Tuinbouw Ondernemersprijs al een overwinning op zich. Bedrijven die de strenge toets der kritiek hebben doorstaan zijn al winnaars. Dit jaar was de sfeer echter behoorlijk gespannen. Het immer bewonderde en bekritiseerde Koppert Cress haalde de laatste ronde. Zou Rob Baan Baan dan eindelijk... of toch niet? Zelden zag ik Rob zo zenuwachtig. De man die de afgelopen jaren al zo vaak in de belangstelling stond voelde de sfeer aardig aan.

Trendbreuk
Voor mijn gevoel was er meer aan de hand. Baan is representant van een groep ondernemers met een nieuwe manier van denken. Tegen het grote geweld van schaalvergroting in relatie tot kostprijsverlaging die in de voedingstuinbouw sinds jaar en dag gaande is durft één man en zijn bevlogen team een nieuwe richting op te gaan. Een weg waar je elkaar niet op kostprijs moet beconcurreren, door op eigenzinnige wijze een product in de markt te zetten dat uniek is. Simpel? Nee! Daar zit een stevig plan achter.

Buiten spel
Het toekennen van deze prijs betekent mijns inziens dat er een fris briesje opsteekt binnen de tuinbouw. Het is nog heel bescheiden, maar het kan uitgroeien tot een storm die oude en gevestigde structuren omver blaast. Negeren zou betekenen dat de tuinbouw zichzelf buiten spel zou zetten. Daarom was Rob nerveus en met hem heel veel mensen in de zaal. Niet verliezen was belangrijker dan winnen.

Gezondheid
Toen het verlossende woord uiteindelijk werd uitgesproken klonk een lang applaus. Rob, doorgaans goed van de tongriem gesneden, was zelfs even sprakeloos. Gelukkig duren zulke momenten bij hem nooit lang en gaf hij nog een toegift. De Nederlandse voedingstuinbouw maakt producten die goed voor de gezondheid zijn en dat wordt (nog) veel te slecht gecommuniceerd.
Het is dus hoog tijd dat niet alleen Rob Baan deze boodschap verkondigt, maar dat meer ondernemers instappen. De tijd is er rijp voor als we  goed luisteren naar dokter Frank. Daar liggen kansen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Theo Brakeboer

    Zonder afbreuk te willen doen aan de prestaties van Rob Baan, lijkt het mij dat zijn bedrijf floreert bij de gratie van tuinbouwend Nederland. Als één grote teler zich even kwaad maakt en een hoekje van pakweg 10.000 meter reserveert voor de opkweek van cressen is het gedaan met zijn successen. Enige bescheidenheid over zijn prestaties lijkt me dus wel op zijn plaats.
    Waarschijnlijk is Rob dus ook niet blij met je suggestie dat het nu de tijd is dat meerdere telers instappen.

  • no-profile-image

    Jan Robben

    Theo, volgens mij snap je het verhaal van Pieternel niet....Niet het telen is het grote succes van Rob, hoewel ook dat er perfect uitziet. Maar vooral het hele gebeuren ervoor en erna is Rob zijn grote verdienste. Dat doet nog niemand na en zijn manier van doen heeft mij in ieder geval al veel geïnspireerd en geholpen bij het ontwikkelen van een visie op tuinbouw en verkoop

  • no-profile-image

    Pieternel

    Ha Theo,

    Heb je me echt zo begrepen? Ik bedoelde met instappen niet dat iedereen cressen moet gaan telen, maar dat de voedingstuinbouw eigenlijk de producten maakt die zo hard nodig zijn voor onze gezondheid en dat beter moet communiceren. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat we met z’n allen door gebrek aan basiskennis over koken en het instant grijpen naar gemaksvoeding onze gezondheid behoorlijk ondergraven. NL tuinbouw heeft juist het krachtigste instrument in handen om die trend om te buigen.
    Met instappen bedoelde ik ook het ombuigen van de gedachte om tegen de laagste kostprijs te produceren naar meerwaarde geven aan je product. Verdraaid niet makkelijk. Iedereen kent inmiddels het verhaal van Jan Robben, maar er zijn er meer die door tegenslag de handschoen in de ring gooien.
    Overigens denk ik niet dat het iedere tuinder lukt om cressen te gaan telen. Zo simpel is dat niet. Bedenk eens welk denkwerk er zit in uitkiezen van het juiste assortiment, teeltwijze en ook nog eens afzet. Maar, dat kan Rob veel beter vertellen dan ik.

  • no-profile-image

    Maren Schoormans

    Rob bewijst dat groente niet alleen voeding is maar ook genieten. Laat Rob een ijsbreker zijn voor vele nieuwe initiatieven aandacht te genereren voor de goede smaak en gezonde eigenschappen van plantaardig voedsel op de kaart te zetten. Geen bescheidenheid daarover dus, en ook niet over de producenten van bulkproducten. Wat en hoe je produceert en vermarkt is eenieder zijn keuze. Uiteindelijk zou het ijsbreek-werk van deze trendsetters (zoals ook Volkert Engelsman van Eosta en diverse andere innovators) een zegen moeten zijn voor vele producenten.
    Op een dag eten we geen groenten meer die niet eerlijk, schoon, gezond en smaakvol zijn. De consument verwacht meer van ons dan uniforme goedkope houdbare spullen en wij gaan ze daarin niet teleurstellen de komende jaren.
    Het zijn mooie tijden en ze worden nog mooier.

  • no-profile-image

    Johan - Schipluiden

    Een mooie prestatie van Rob Baan, hoe hij een klein product zo groot heef gemaakt.
    Je kan dit echter niet vergelijken met de marketing van bulkproducten. Waar Rob zich vooral richt op restaurateurs, catering etc. zijn de bulkproducenten afhankelijk van de doorsnee consument.
    Wat me stoort in uw stukje en in enkele reacties dat de standaardteler zich maar snel moet aanpassen. Nieuwe producten, nieuwe concepten, schoon, gezond en smaakvol. Laten we niet vergeten dat het maar gewoon voedsel is. Wij kunnen er wel zo highbrow over doen maar de consument zal het over het algemeen een worst zijn.
    Cressen zijn leuk voor die een- of tweemaal per jaar in een restaurant maar verder moet er dagelijks een bulkproduct op tafel. En die voldoen inmiddels al ruim aan die zgn. nieuwe eisen. Schoon en gezond zijn ze al lang en smaakvol is maar een subjectief begrip.

  • no-profile-image

    Maren Schoormans

    Wakker worden, Johan. Aan voedsel is niets 'gewoon'. De productie en logistiek ervan kosten energie, water, grondstoffen en arbeid en het bewustzijn en de verwachtingen daarover groeien sterk. als het de consument worst zou wezen (dat is danb het worst case scenario) dan zouden de schappen vol liggen met batterij-eieren, analoogkaas, slavernij bananen, zwaar bespoten bintjes en waterbom tomaten. De wereld wordt wakker en we gaan in toenemende mate een duurzaam, eerlijk en smakelijk ontbijt voor ze maken.
    Wat bij de restaurants gebeurt is een voorbode voor wat we thuis eten. Wat nu in de Kersteditie van Allerhande staat, is eigenlijk al passé voor de betere restaurants. En dat gaat maar door. Rob krijgt die prijs niet voor de cresse, maar voor de manier waarop hij produceert, etaleert, inspireert en innoveert.
    En dat smaak subjectief is mag nooit een rechtvaardiging zijn voor het leveren van slechte smaak.

  • no-profile-image

    Johan - Schipluiden

    @ Maren,
    de prestatie van Rob staat buiten kijf.
    Wat ik zeg is dat de doorsnee consument niet zit te wachten op
    b.v. het zoveelste tomaatconceptje.
    Volgens mij is in de meeste huishoudens de avondmaaltijd geen culinair hoogtepunt waar men naar uitkijkt maar een dagelijkse noodzakelijkheid.
    Je laatste zin kan ik absoluut niet plaatsen en wat je voorspelling betreft: fijn doordromen.

  • no-profile-image

    Maren Schoormans

    Over het zoveelste tomaat conceptje ben ik het met je eens. Het concept wat we nodig hebben is gewoon altijd goede tomaten.

    Smaak kan gemeten worden. Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijke groep mensen niet tevreden is over de smaak van een aantal producten. Een kans dus.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.