weblog

1 reactie

Beste appel van Nederland

Vorige maand is de verkiezing Beste appel van Nederland gehouden, waar naast smaak ook de verantwoorde manier van telen hoog in het vaandel stond.

Ook wij kunnen met trots zeggen dat we bij de zeventien kandidaten hoorden. Via social media, landelijke dagbladen en de televisie heeft de verkiezing bekendheid gekregen. De uitslag was zelfs live. Ondanks dat er over de opzet te twisten valt (volgens velen, inclusief mijzelf, werd biologisch te veel als beste jongetje van de klas door de jury naar voren geschoven) is zo’n initiatief natuurlijk geweldig. De Nederlandse fruitteeltsector gaat gebukt onder moeilijke tijden: hoge wereldwijde productie en zware buitenlandse concurrentie zetten de prijzen onder druk. De Nederlandse appel kan zich nog maar moeilijk onderscheiden, met als lijdend voorwerp de clubrassen. Ondanks hun goede smaak breken ze nog niet echt door naar het grote publiek.

In deze roerige tijden kunnen wij dus wel een steuntje in de rug gebruiken. Door ons geweldige product weer even in het zonnetje te zetten, en dan met name de focus op de echte Nederlandse rassen, kan alleen maar positief werken. Ik hoorde dat één van Nederlands grootste supermarkten al gelijk de winnende appel in hun schap wilde krijgen. Geweldig toch?

Vroeger hadden we de kerstveilingen, waar een breed publiek mee werd bereikt, maar de laatste jaren is de pr er niet beter op geworden. U zult denken: wat een schitterend initiatief van onze belangenorganisatie NFO. Op een simpele én goedkope manier de aandacht vestigen op de Nederlandse appel. Geniale marketing! Maar wat blijkt: de verkiezing is een initiatief van de onafhankelijke organisatie NieuwVers. En de NFO? De NFO ‘schittert’ juist door afwezigheid. Ze was zelfs niet aanwezig tijdens de uitreiking.

Eén reactie

  • Pieternel van Velden

    Wilbert, eigenlijk gebeurde hetzelfde bij de verkiezing 'Beste paprika van NL', een maand daarvoor. De bekende organisaties vonden het maar een raar initiatief. Bij de opzet van die proeverij was ook wel een kanttekening te plaatsen, maar het bereik was goed. Soms is het goed om niet eigen organisaties het initiatief te laten nemen. Nieuw Vers/Foodlog genereren veel media-aandacht.

Of registreer je om te kunnen reageren.