Doorgaan naar artikel

Kritiek op Duitse retail om meerpijs regionaal product

Duitse supermarkten zetten zich te weinig in voor Duits regionaal product, zowel in presentatie in de winkels, als voor een eerlijke meerprijs.

Die stevige kritiek komt van Ulrich Theileis, voorzitter van de Coöperatieve Vereniging Baden-Württemberg (BWGV). De BWGV is een koepel van coöperaties in deelstaat Badem Württemberg, waaronder een aantal coöperaties voor groente en fruit. Die deelstaat is een belangrijk productiegebied voor groente en fruit, maar ook daar worden telers getroffen door kostenstijgingen zonder dat te kunnen doorrekenen.

De meerprijs voor regionaal product staat onder druk. Theileis: “Als je reclame maakt voor streekproducten, moet je ze ook de juiste ruimte en zichtbaarheid geven als het gaat om het bezetten van de schappen. Onze producenten in Baden-Württemberg hebben behoefte aan een duidelijk en zichtbaar engagement van retailers voor lokale producten. Daar horen ook eerlijke inkoopprijzen bij.”

De Duitse deelstaat herbergt vooral veel fruitteelt (Bodensee). Uit een studie bleek in januari dat telersprijzen voor appel slechts 30 procent van de winkelprijs bepalen. Er is dus ruimte om telers wel die eerlijke prijs te betalen.

Herkomstlogo op de markt

Theileis: “Het moet niet zo zijn dat we binnen de hele waardeketen met de vinger naar elkaar wijzen en op zoek gaan naar schuldigen. Wat nodig is, is een eerlijke verdeling van de verkoopopbrengst op het verkooppunt, die iedereen in staat stelt om op een economisch verantwoorde manier te werken en zelf investeringen te doen.” Volgens Theileis wil niemand permanent afhankelijk zijn van subsidies om het concurrentienadeel te compenseren. “In dit opzicht streven alle coöperatieve ondernemingen naar een adequaat resultaat dat puur in een markteconomie wordt gegenereerd.”

De Duitse afzet heeft recent wel een mooie overwinning geboekt. De introductie van het herkomstlogo Gutes aus deutscher Landwirtschaft, maar dat levert voor regionaal product te weinig op.

Onderzoek: prijsverschil gangbaar verdwijnt

Uit cijfers van het Duitse marktonderzoeksbureau AMI bleek in 2023 ook al dat supermarkten in hun advertenties minder aandacht besteden aan regionale merken. In 2018 draaide 38 procent van de reclames voor groente en fruit om regionale merken. Dat daalde naar 28 en 25 procent in 2021 en 2022. Sla en tomaten hebben vaker een regiomerk in reclames (meer dan veertig procent). Voor appel is dat percentage bijvoorbeeld slechts 17 procent.

Ook het prijsvoordeel van Duitse regionale merken staat onder druk. Bijvoorbeeld bij tomaten. In 2019 werd voor Duits product met een regionaal merk € 5,95 per kilo betaald tegen € 4,67 voor Duitse tomaten zonder regiokeurmerk. In 2022 lagen beide prijzen op vrijwel hetzelfde niveau van € 5,52 en € 5,54 per kilo.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin