Doorgaan naar artikel

Op maat gemaakte oogstwagen voor bloemkool

Bloemkoolteler Rien Dieleman oogst zijn product met een nieuwe oogstwagen. Het werktuig is op maat gemaakt door mechanisatiebedrijf Vandenende Machinebouw in Borssele (Zld.). Hoe dat eruitziet, toont Dieleman in de praktijk, midden in deze ‘winter’.

Dat Dieleman in januari nog aan het bloemkool snijden is, is niet de bedoeling. Volgens de planning zou de bloemkoolteler eind december of in de eerste week van het nieuwe jaar klaar zijn. Door het zachte weer liep dat anders. “Het is niet mijn streven om nu nog in het land te zitten, maar het product wordt netjes betaald. Dat maakt het weer wel leuk”, zegt Dieleman.

  • Het bloemkoolras Milandes. - Foto's: Joost Stallen

    Het bloemkoolras Milandes. – Foto’s: Joost Stallen

  • Bloemkoolras Bonanza in kratten.

    Bloemkoolras Bonanza in kratten.

Jaarrond bloemkool telen?

De bloemkoolteler runt zijn bedrijf in Middelburg op het Zeeuwse Walcheren. Door de invloed van het omringende water is de kans op vorst er beperkt. Tel daarbij op dat door de klimaatverandering de gemiddelde temperatuur oploopt, dan behoort jaarrond bloemkool telen onderhand tot de mogelijkheden. Dieleman gelooft daar nog niet in. “Januari en februari blijven moeilijke maanden, met te weinig leverzekerheid.”

  • VOF Vierwegen staat op de zeilen aan de beide lange zijden van de wagen. Bloemkoolteler Rien Dieleman legt uit: “Dit is de naam van onze VOF, sinds onze dochter (Doreen) in het bedrijf is gekomen. Onze Boerderij heet ook Vierwegen.”

    VOF Vierwegen staat op de zeilen aan de beide lange zijden van de wagen. Bloemkoolteler Rien Dieleman legt uit: “Dit is de naam van onze VOF, sinds onze dochter (Doreen) in het bedrijf is gekomen. Onze Boerderij heet ook Vierwegen.”

  • De oogstwagen is geconstrueerd door mechanisatiebedrijf Vandenende Machinebouw in Borssele (Zld.), afgestemd op de wensen van Dieleman. Er kunnen 20 europallets op, eventueel aangevuld met een kleine hoeveelheid afwijkend fust.

    De oogstwagen is geconstrueerd door mechanisatiebedrijf Vandenende Machinebouw in Borssele (Zld.), afgestemd op de wensen van Dieleman. Er kunnen 20 europallets op, eventueel aangevuld met een kleine hoeveelheid afwijkend fust.

  • Voor de zeilen koos Dieleman voor een hydraulisch bediend rolsysteem. “Bij slechte weersomstandigheden kun je het naar believen laten zakken. Dat verhindert ook dat er bij sterke wind lege kisten uit de wagen waaien. Dat is in het verleden weleens gebeurd, daar wil je dan niet onder lopen.”

    Voor de zeilen koos Dieleman voor een hydraulisch bediend rolsysteem. “Bij slechte weersomstandigheden kun je het naar believen laten zakken. Dat verhindert ook dat er bij sterke wind lege kisten uit de wagen waaien. Dat is in het verleden weleens gebeurd, daar wil je dan niet onder lopen.”

  • De in twee keer in- en uitklappende (Beets)oogstband is dusdanig bevestigd, dat hij permanent aan de wagen kan blijven hangen. Tijdens het transport hangt de band naar achteren toe tegen de zijkant van de wagen. Het (verticale) scharnierpunt hangt voor het rolzeil, zodat zeil en oogstband elkaar niet hinderen.

    De in twee keer in- en uitklappende (Beets)oogstband is dusdanig bevestigd, dat hij permanent aan de wagen kan blijven hangen. Tijdens het transport hangt de band naar achteren toe tegen de zijkant van de wagen. Het (verticale) scharnierpunt hangt voor het rolzeil, zodat zeil en oogstband elkaar niet hinderen.

  • De constructie van een oogstband maakt de werkorganisatie ook flexibel. Dieleman: “We oogsten vaak met niet meer dan drie personen. Met een losse oogstband is dat lastig, die hang je met zo’n klein clubje niet even snel aan de wagen. Onze band klap je uit, en je bent aan het werk. Naast de witte variant telen we ook gekleurde bloemkool en romanesco. Moet je wisselen tussen percelen, dan gaat dat ook makkelijk.”

    De constructie van een oogstband maakt de werkorganisatie ook flexibel. Dieleman: “We oogsten vaak met niet meer dan drie personen. Met een losse oogstband is dat lastig, die hang je met zo’n klein clubje niet even snel aan de wagen. Onze band klap je uit, en je bent aan het werk. Naast de witte variant telen we ook gekleurde bloemkool en romanesco. Moet je wisselen tussen percelen, dan gaat dat ook makkelijk.”

  • Ook praktisch is de aan het frame van de oogstband bevestigde inpaktafel. “Niet heel bijzonder, maar wel een stuk makkelijker dan inpakken op een stapel lege kisten”, legt de bloemkoolteler uit.

    Ook praktisch is de aan het frame van de oogstband bevestigde inpaktafel. “Niet heel bijzonder, maar wel een stuk makkelijker dan inpakken op een stapel lege kisten”, legt de bloemkoolteler uit.

  • De wagen staat op een tandemonderstel met hydraulische remming en met luchtremming. "Nieuwe trekkers hebben vaak een luchtremsysteem, vandaar", zegt de teler. De banden zijn gewone trekkerbanden. “Dat is in plaats van gladde flotation banden, die hebben op onze (kleigrond) weleens de neiging om te slepen. Deze banden draaien altijd.”

    De wagen staat op een tandemonderstel met hydraulische remming en met luchtremming. “Nieuwe trekkers hebben vaak een luchtremsysteem, vandaar”, zegt de teler. De banden zijn gewone trekkerbanden. “Dat is in plaats van gladde flotation banden, die hebben op onze (kleigrond) weleens de neiging om te slepen. Deze banden draaien altijd.”

  • De knikdissel maakt kort, spoorvolgend in- en uitdraaien aan het begin en eind van een werkgang draaien mogelijk. “Deze wagen is een paar meter langer dan de oude wagen, maar je rijdt zeker niet meer kapot”, zegt Dieleman.

    De knikdissel maakt kort, spoorvolgend in- en uitdraaien aan het begin en eind van een werkgang draaien mogelijk. “Deze wagen is een paar meter langer dan de oude wagen, maar je rijdt zeker niet meer kapot”, zegt Dieleman.

  • Spatlappen op de trekker; een relatief simpele investering om de boel een beetje schoon te houden.

    Spatlappen op de trekker; een relatief simpele investering om de boel een beetje schoon te houden.

  • Op maat gemaakte oogstwagen voor bloemkool

  • Op maat gemaakte oogstwagen voor bloemkool

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

Oud-redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin