Doorgaan naar artikel

‘Ruimte voor 500 biologische bedrijven extra’

In Nederland is zeker ruimte voor zo’n 500 biologische bedrijven extra. Dat zegt Bavo van den Idsert, directeur van de biologische brancheorganisatie Bionext.

Nu telt Nederland volgens CBS-cijfers 1.508 biologische bedrijven en dat aantal blijft al jaren rond dit niveau zweven. Van den Idsert vindt dat zuivelcoöperaties moeten garanderen na de omschakelperiode biologische zuivel af te nemen.

Groeiend assortiment

“Steeds meer mensen kiezen voor biologisch voedsel en steeds meer supermarkten hebben een groeiend biologisch assortiment. Hier liggen kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Er is volop ruimte voor nieuwe ondernemers binnen biologisch om daar op korte termijn op in te spelen.” De biologische markt groeit in Nederland wel maar het nog bescheiden marktaandeel blijft achter bij omringende landen.

Van den Idsert ziet ruimte voor meer ondernemers in vooral de melkveehouderij maar ook de varkenshouderij en vollegrondsgroente. In deze sectoren is de vraag naar biologisch product vanuit de consument groter dan het aanbod. Het verschil wordt deels opgevangen door importen uit onder meer Denemarken en Duitsland, maar aan het slepen met voedsel over lange afstanden kleven ook nadelen vanuit duurzaamheid.

Omschakelperiode van 2 jaar barrière

De belangrijkste barrière voor boeren is de meestal verplichte omschakelperiode van 2 jaar. In de omschakelperiode moeten omschakelende bedrijven wel werken tegen de hogere kosten die biologische productie met zich mee neemt, maar worden producten niet tegen de biologische meerprijs verkocht. Omschakeling kan bedrijven wel tienduizenden euro’s kosten.

Afnamegaranties en makkelijker lenen

Van den Idsert ziet de belangrijkste oplossing in ketens. “Zuivelboeren die willen omschakelen hebben steun nodig van hun coöperaties die nu over de brug moeten komen met afnamegaranties.” Banken en overheid zouden gemakkelijker leningen moeten verschaffen voor biologische productie, aldus Van den Idsert, omdat deze duurzaam is.

In het agrarisch onderwijs moet aandacht komen voor de marktkansen voor kwaliteitsconcepten, vindt Van den Idsert. “Het is niet toevallig dat Remeker (het kaasbedrijf van de familie Van de Voort, Agrarisch Ondernemer van het Jaar, red.) onlangs is uitgeroepen tot meest innovatieve boerenbedrijf van Nederland. Het besef van de biologische innovatiekracht moet ook in het agrarisch onderwijs zijn plaats krijgen.”

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin