Doorgaan naar artikel

Mogelijk hulp teler bij problemen bank

Teeltbedrijven kunnen in bijzonder beheertrajecten van banken in de toekomst mogelijk terecht bij een klachteninstituut.

Nu staat die route alleen open voor consumenten, maar er lopen gesprekken tussen klachteninstituut Kifid en betrokken partijen. Volgens Kifid gaat het om kleinere mkb-bedrijven waar mogelijk op termijn een externe klachtenroute voor wordt ingesteld. Nu kunnen deze bedrijven alleen binnen de banken klachten kwijt of naar de rechter stappen.  Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën toonde zich eerder voorstander van zo’n klachtenroute.

Bijzonder beheer ligt in de belangstelling van de overheid en toezichthouders. Na een regen van klachten dit jaar na een oproep van het CDA, is de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een onderzoek begonnen naar de uitvoering van bijzonder beheer.

Niet duidelijk is hoever de gesprekken zijn over de klachtenprocedure en hoe die er mogelijk uit gaat zien. Voor consumenten is al een geschillencommissie ingesteld die bindende uitspraken kan doen.

Een klant wordt normaal onder bijzonder beheer gesteld als niet langer aan de financierings-voorwaarden kan worden voldaan of wanneer dat mogelijk in de toekomst niet meer lukt. De klant kan bijvoorbeeld zijn rente- en aflossingsverplichtingen niet meer nakomen of na een sterke daling van de solvabiliteit van de onderneming, zoals door de sterke waardedaling van tuingrond.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin