Nieuws

Deel FresQ-telers stapt uit GMO

2 2780 Glas

FresQ gaat één of twee verkoopdochters inrichten voor telers die wel commercieel willen samenwerken, maar af willen van de GMO, nu de regelgeving te onzeker is en tot grote risico’s leidt.
Deel FresQ-telers stapt uit GMO

Die stap valt samen met een reorganisatie waarin het aantal GMO-verkoopdochters van FresQ  wordt terug gebracht.

Mogelijk 10 tot 15 procent van de telers van FresQ wil af van de GMO-risico’s en gelden, verwacht FresQ-directeur Jan de Boer. Voor de inrichting van de niet-GMO-verkoopdochter per 2013 moesten telers zich uitschrijven bij FresQ, maar die organisatie houdt wel zeggenschap en aandelen bij deze dochter. De Boer: “FresQ gelooft in bundeling en daarmee bieden we in onze structuur zowel voor de GMO als ‘niet-GMO’ telers plaats.Ook buiten de organisatie is belangstelling voor de GMO-vrije omgeving, verwacht De Boer. De beweging onder telers komt doordat GMO-regelgeving steeds strikter wordt toegepast en achteraf kan worden bijgesteld.

De inrichting van de nieuwe verkoopdochter valt samen met de reorganisatie van FresQ. De Boer:  “We richten de verkoopdochters opnieuw in en het zullen er beduidend minder worden dan nu het geval is. De verkoopdochters zullen ingericht worden op basis van de productfocus van de leden richting de markt. Daarin spelen zaken mee als bijvoorbeeld cost leadership en toegevoegde waarde. We willen de differentiatie verder doorvoeren door verkoopdochters in te richten. Hoeveel het er precies worden is niet duidelijk. Het hangt ook af van het aantal leden dat in de niet GMO-dochter wil en zich daarvoor moet uitschrijven als lid. Het aantal dochters zal in 2013 in ieder geval minder zijn dan 6.

door Jeroen Verheul laatste update:28 okt 2012

Gerelateerde tags

2 reacties

  • # 1

    Peter Verschuren

    Een interessante ontwikkeling als het doorgaat. GMO geld laten liggen terwijl andere telers het wel incasseren is ook een risico. De tijd zal leren wat het grootste risico is.
  • # 2

    P.van Oers VEK

    In het recente verleden zijn al meerdere telers 'uitgestapt' omdat zij zelf de verkoop van hun product in handen willen hebben i.p.v. via een extern verkoopkantoor.
    Als je merk sterk genoeg is, hoef je je niet zo zeer met de prijs te onderscheiden.
    Wel/niet GMO is dan veel minder relevant t.o.v. segmenten die keihard op kostprijs moeten strijden.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.