Doorgaan naar artikel

Teelt doet per brief beroep op supermarkten

De Nederlandse Fruittelersorganisatie NFO heeft supermarkten per brief verzocht door te gaan met extra winkelvloeracties om daarmee de Russische boycot te ondervangen.

In die brief spreekt de NFO ook waardering uit voor de aandacht die afgelopen najaar is gegeven aan Hollands fruit. Ondanks de steun van supermarkten is de schade van de boycot voor de fruitteelt al ‘enkele tientallen miljoenen euro’s’.

Supermarkten stemden na de boycot in om meer acties in te plannen voor een serie producten. Bij tomaten en Conference heeft dat tijdelijk tot extra afzet geleid, maar bij de overgang naar citrusfruit en ander importfruit lijkt de aandacht voor Nederlands fruit bij supermarkten wat weggezakt.

Toch at de consument dit najaar 20 procent meer Conference peren dan gemiddeld in dezelfde periode van de vorige twee jaar, maar dit komt deels door het uitzonderlijk vroege seizoen. De stijgende consumptie geldt ook voor Elstar-appels, zij het in iets mindere mate, stelt NFO.

Het verlies van de Russische afzetmarkt genereerde veel media-aandacht voor de Nederlandse fruittelers. Dit droeg bij aan een positiever sentiment bij retail en consumenten voor Nederlands hardfruit, zo is de indruk. Veel supermarkten hielden acties met volop aandacht voor Nederlands fruit. De kwaliteit van de Nederlandse appels en peren is dit jaar prima. Ook dat verleidt tot meer afzetacties én herhalingsaankopen bij supermarkten en groenteboeren.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin