Home

Nieuws

Consument is aan zet in PlanetProof-week

Consumenten motiveren om voor een duurzaam alternatief te kiezen. Dat is het doel van de On the way to PlanetProof-week die vandaag is gestart in Kerk-Avezaath (Gld.).

Een punt van kritiek op On the way to PlanetProof is dat boeren duurder uit zijn en dat niet terug zien in de prijs van hun producten. “Ik ben trots op mijn Nederlandse product, maar deze manier van telen gaat niet vanzelf. Ik hoop dat retailers meer gaan betalen voor mijn duurzame fruit”, zegt fruitteler Bert de Haan bij de opening van de week.

Lees verder onder de tweet.

Bekendheid keurmerk PlanetProof

Door de extra aandacht hoopt Stichting Milieukeur (SMK) dat consumenten beter bekend worden met het keurmerk en daardoor eerder gecertificeerde producten gaan kopen. Hierdoor gaan de telers meer van hun PlanetProof-investeringen terugzien in hun omzet. Bedenker van het keurmerk en directeur bij SMK Gijs Dröge vertelt: “Er is al heel veel werk gedaan in de afgelopen vier jaar om telers en retailers te overtuigen om de stap naar On the way to PlanetProof te maken. De volgende opgave voor SMK is dat consumenten waarde toe gaan kennen aan het keurmerk.” Dat gebeurt deze week door extra zichtbaarheid voor het keurmerk in reclamespotjes op tv, in winkelschappen en door middel van influencers en meer zichtbaarheid op sociale media.

94.000 hectare PlanetProof

Het PlanetProof-keurmerk, dat sinds 2017 bestaat, geeft aan wat de duurzame keus is in de supermarkt. Het is een duurzaamheidskeurmerk voor aardappelen, bloembollen, groenten, fruit, eieren, zuivel, bloemen, bomen en planten. De blauwe sticker waarborgt de duurzaamheid van de producten door de bovenwettelijke eisen die worden gesteld aan het telen en verbouwen van het gewas en het dierenwelzijn. Inmiddels zijn 1.827 producten en handelsbedrijven gecertificeerd en wordt daarmee op 94.000 hectare voor plant en dier PlanetProof gewerkt.

Lees meer over PlanetProof

Alieke Hilhorst

Of registreer je om te kunnen reageren.