Home

Nieuws

Campagne voor positiever beeld arbeidsmigranten

Verbeteren van het imago van arbeidsmigranten in Nederland. Een ander verhaal naast negatieve berichten in de media. Dat is het doel van de publiekscampagne ‘Arbeidsmigratie werkt’.

De campagne is woensdag 19 mei van start gegaan en duurt drie jaar. Stichting Ontmoet de Arbeidsmigrant, waarin werkgevers, huisvestingsbedrijven, brancheorganisaties en overheden samenwerken, wil met de campagne arbeidsmigranten een gezicht te geven en daarmee een ander perspectief bieden aan het brede publiek.

Slechte beelden worden uitvergroot

Dat we ze hard nodig hebben, daarover is geen discussie meer, stelt Frank van Gool van OTTO Workforce, een van de initiatiefnemer van de campagne. “Waar het fout gaat is de onwetendheid vooraf. Door de slechte beelden, die worden uitvergroot, schrikken we als ze in de straat komen wonen. In de praktijk blijkt dat wel mee te vallen.”

Overigens wil Van Gool ook niet ontkennen dat er structureel aan betere huisvesting moet worden gewerkt. “Te vaak worden arbeidsmigranten gehuisvest in woningen die daar niet voor bedoeld zijn of geschikt zijn: 40.000 woningen worden nu bezet door short-stay-arbeidsmigranten.”

‘Net als wij, gewoon mensen’

De kern van de drie jaar durende publiekscampagne is: het zijn net als wij, gewoon mensen. “We denken makkelijk in hokjes en plakken graag labels”, zegt Liane Wilke van communicatiebureau Johnny Wonder. “Een boekhouder is saai, een model is dom, een voetbalprof is arrogant. En een arbeidsmigrant pikt ons werk in en geeft overlast in de buurt.”

Maar een arbeidmigrant is ook een moeder die haar kinderen mist, zich verveelt, fotootjes maakt voor op haar Instagram-account, schetst de campagne. Of hij maakt muziek, of voetbalt graag en geeft een boost aan een noodlijdende voetbalvereniging hier. We maken kennis met de mens achter de arbeidsmigrant, in korte filmpjes als advertenties op bijvoorbeeld Youtube, in langere versies op de website van de campagne.

Of registreer je om te kunnen reageren.