Home

Nieuws 1 reactie

Schouten schetst brede protectie teler in inkoopwet

Annuleringen van leveringen in coronatijd en dreigen producten niet meer af te nemen zijn onrechtmatig in nieuwe inkoopregels.

Dat stelt minister Carola Schouten van Landbouw in antwoorden op vragen over de nieuwe Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen. Schouten schetst daarin een brede werking van de nieuwe regels als deze worden ingevoerd. Zo kunnen inkopers niet zomaar overmacht aanwenden om een order te annuleren op korte termijn. In coronatijd is dat regelmatig gebeurd, zo blijkt uit signalen.

Delisting verboden

Ook het zogenaamde delisting wordt verboden. Dat is het druk uitoefenen bij inkoop voor een specifiek producten met de dreiging een ander product ook niet meer af te nemen. Schouten noemt dat een commerciële vergeldingsmaatregel en daarmee verboden.

Niet omzeilen

Schouten stelt verder dat inkopers niet de regelgeving kunnen omzeilen door in het buitenland in te kopen. De werking van de wet geldt bijvoorbeeld ook voor leveranciers van buiten de Europese Unie. Binnen de Europese Unie gaat ook dezelfde richtlijn in werking.

Opkomen tegen oneerlijke handelspraktijken

Op drie niveaus kunnen leveranciers (of hun telersvereniging) straks opkomen tegen oneerlijke handelspraktijken. Zij kunnen zich tot de civiele rechter wenden, maar ook tot een aan te wijzen geschillencommissie als laagdrempelig alternatief. Daarnaast kunnen zij een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat kan ook vertrouwelijk, maar in de praktijk zal anonimiteit haast onmogelijk blijken. Het wetsvoorstel ziet er ook op toe dat zo’n stap niet tot commerciële represailles zal leiden.

True pricing opstarten

Uit de antwoorden blijkt verder dat minister Schouten veel vertrouwen heeft in het zogenaamde true pricing. Dat houdt in dat bij het prijskaartje in de winkel ook een prijs met verborgen kosten als milieuschade of verlies van biodiversiteit wordt weergegeven. Schouten volgt proeven in buiten- en binnenland met grote interesse om consumentengedrag te sturen. In Nederland wil ze daarvoor pilots starten.

Eén reactie

  • P. Verschuren

    Een interessant begin, maar nog lang niet voldoende.

    Zo lijkt het me onvermijdelijk de omvang en concentratie van de inkopers nog eens onder het vergrootglas te leggen. Onder welke voorwaarden zijn overnames en fusies in het verleden eigenlijk goedgekeurd en wordt aan die voorwaarden voldaan? Waarom is het inkoopkartel superunie eigenlijk toegestaan? Als het erop neer komt dat deze concentratie van marktaandeel enkel wordt gebruikt om de leveranciers verder uit te persen dan moet er op worden teruggekomen. Kartel verbieden en bij te groot marktaandeel van 1 formule gesplitst inkopen voor alle versproducten.

Of registreer je om te kunnen reageren.