Doorgaan naar artikel

Door CSRD meer aandacht voor maatschappelijke meerprijs

Door het invoeren van de CSRD, nu al voor beursgenoteerde bedrijven en volgend jaar ook voor de grotere mkb-bedrijven, komt er ook meer aandacht voor true pricing.

Dat zegt Claire van den Broek van True Price, in een interview met Food&Agribusiness. De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht een beursgenoteerd supermarktbedrijf als Ahold over 2024 een duurzaamheidsrapportage te maken. “True pricing biedt een kans om inzicht te krijgen in ketens en daarmee helpt het om te rapporteren over duurzaamheid”, aldus Van den Broek.

Echte prijs inclusief maatschappelijke kosten

De organisatie True Price probeert sinds 2012 het principe van ‘echte prijzen’ voor ons voedsel op de kaart te zetten. Naast de economische kostprijs van bijvoorbeeld een tomaat – datgene wat bedrijven daadwerkelijk moeten betalen om een tomaat te telen, te transporteren en in winkels te koop te leggen – zouden ook ecologische kosten mee moeten tellen. Dat zijn de verborgen maatschappelijke kosten voor milieu, klimaat en sociale impact. Dat zijn ook allemaal zaken waar bedrijven in hun duurzaamheidsrapportage openheid over moeten geven.

Albert Heijn deed in 2023 een pilot met de echte prijs van koffie. Van den Broek: ”Die pilot van vond plaats in drie AH To Go-locaties in Nederland. Dit zijn bij uitstek vluchtige locaties. Dat 15% van de klanten bereid was om de true price te betalen, vind ik nog best veel.”

Tomaten het dichtst bij de echte prijs

De meerprijs was in de pilot niet zo hoog: in plaats van € 2 voor een kop koffie kon je ook een ‘echte prijs’ van € 2,08 betalen. Een plus van maar 4%. Voor een kilo tomaten hebben True Price en Wageningen UR berekend dat de echte prijs € 4,40 is, tegenover een normale winkelprijs van € 3,99. Dat is een plus van 9,3%. Voor appels is die plus 15,2%, voor kool 22,3%, voor eieren 32,8% en voor melk zelfs 60,1%.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin