Home

Nieuws

‘Afschaffen verpakkingsplastic jaagt omzet omhoog’

Een groep vestigingen van supermarktketen New World in Nieuw-Zeeland heeft de omzet van groenten en fruit met honderden procenten zien stijgen sinds ze is gestopt met plastic verpakkingen. “Klanten kunnen de verheid de frisheid van de producten weer ruiken en beleven”.

Voor lente-ui is de omzetgroei sinds de start van het experiment meer dan 300% toegenomen, en voor veel andere groenten is eveneens sprake zijn van totaal onverwachte grote verkooptoenames, vertelt eigenaar Nigel Bond van een New World-vestiging in Bishopdale in de krant New Zealand Herald. Volgens Bond betekende de beslissing om te stoppen met plastic verpakkingen wel een flink een risico, omdat vooraf niet bekend was hoe het publiek zou reageren. “Het had de omzet ook terug kunnen duwen naar een niveau zoals we dat 30 jaar geleden hadden. In plaats daarvan reageerden de klanten op een positieve manier zoals we die nog nooit eerder hebben beleefd.”

Koelen en bevochtigen

Om de producten in goede conditie en vers te houden, is geïnvesteerd in gekoelde winkelschappen met een mistsysteem om uitdroging en achteruitgang van de visuele aantrekkelijkheid te voorkomen. Volgens filiaalhouder Bond zorgt het systeem in vergelijking met verpakken in plastic niet alleen voor een langer uitstalleven, maar blijft ook de voedingswaarde beter op peil.

Praktijk

De actie maakt onderdeel uit van een campagne om het gebruik van eenmalige plastic verpakkingen terug te dringen. Voor veel zachtfruit en sommige tomatenvariëteiten blijven plastic schaaltjes nog wel in gebruik.

Supermarktketen New World werkt er daarnaast aan om haar klanten te bewegen zelf bakjes mee te brengen voor het verpakken en vervoer van verse producten. Dit initiatief loopt al voor vlees en vis, groenten zou de volgende productgroep kunnen worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.