Doorgaan naar artikel

Supers leggen rekening plastictaks niet bij klant

plastictaks premium

Lidl vraagt €0,01 heffing op een witlofsalade. De overheid adviseert €0,05. - Foto's: Misset

In een rondgang langs supermarkten blijkt dat de nieuwe plastictaks nauwelijks wordt opgelegd aan klanten. Lidl vraagt € 0,01 per verpakking van een maaltijdsalade. Bij AH en Jumbo lijken leveranciers en supermarkt de heffing te betalen.

Dat blijkt uit winkelbezoeken in het midden van het land. Zaterdag 1 juli ging een nieuwe maatregel in voor supermarkten om apart een heffing te vragen op plastic verpakkingen van producten die snel (onderweg) gegeten kunnen worden. Voor maaltijdsalades adviseert de overheid een heffing van € 0,50, voor kleinere verpakkingen € 0,05.

Concurrentie-instrument

De nieuwe maatregel laat de supermarkten zelf hoogte van de heffingen bepalen. Daarmee lijkt het voorlopig een concurrentie-instrument, waar supermarkten dus lage heffingen verkiezen. Deze supermarkten kunnen de extra inkomsten naar eigen inzicht besteden aan duurzame verpakkingen. Daarop is vooralsnog geen strikt toezicht.

AH vraagt €0,10 heffing voor plastic op een maaltijdsalade.
AH vraagt €0,10 heffing voor plastic op een maaltijdsalade.

10 tot 30 producten

De maatregel raakt gemiddeld zo’n 10 tot 30 producten als maaltijd-, groente- en fruitsalades, blijkt uit een rondgang. Dat is afhankelijk van hoe breed het assortiment is. De winkels gaan er verschillend mee om, blijkt. Klanten weten vaak niet waar ze aan toe zijn.

AH legt geen heffing op

Bij Lidl is wel op de prijskaartjes aangegeven dat klanten € 0,01 meer betalen voor een maaltijdsalade. Dat is dus ver onder de richtprijs die de overheid noemde voor deze grote verpakkingen. Bij Albert Heijn is de heffing € 0,10. Dat wordt gemeld op de kassabon, maar de keten zegt dat de heffing niet bovenop de prijs komt. AH maakt dus wel melding van een heffing, maar legt die niet extra op door de hoge inflatie die er nu al is. De keten zegt al beleid te hebben op verduurzaming van de verpakkingen en daar de extra heffing niet voor nodig te hebben. De keten zegt het niet te ingewikkeld te willen maken voor klanten, maar of klanten de fictieve heffing begrijpen is onzeker.

In winkels van Aldi hangen posters op de schuifdeur, zodat veel klanten de boodschap missen.
In winkels van Aldi hangen posters op de schuifdeur, zodat veel klanten de boodschap missen.

In Aldi -winkels hangen posters, maar zonder prijzen. Een winkelmedewerker noemt heffingen van € 0,05 tot € 0,15 per bakje. Kleinverpakkingen zachtfruit lijken buiten de regeling te vallen voor de plasticheffing.

Jumbo: Leveranciers dragen bij

Jumbo hanteert een heffing van €0,05 voor alle AGF-verpakkingen waarvoor de maatregel geldt. Jumbo toont dat op de bon, maar ook Jumbo legt deze heffing niet daadwerkelijk op. Jumbo-klanten betalen zo nog steeds dezelfde winkelprijs als voorheen. De heffing zien klanten sinds zaterdag wel terug op de kassabon. Met dat bedrag werkt de keten aan verbeteringen. “Dit bedrag investeren we – samen met onze leveranciers – in de verdere verduurzaming van producten en verpakkingen. We zijn daarbij transparant over wat we doen en waarom. Daarom rapporteren we jaarlijks over onze initiatieven.”

AH en Jumbo lijken dezelfde lijn te volgen in hun beleid voor deze nieuwe heffing.

Bekijk meer

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin