Home

Nieuws

Duurzame groente wint terrein

6 procent van de de groenteverkopen van supermarkten is nu duurzaam (EKO, Milieukeur, Rainforest, Max Havelaar). Dat was in 2011 nog geen 5 procent.

Dat blijkt uit de monitor Duurzaam Voedsel van het landbouweconomisch instituut LEI Wageningen. Supermarkten zijn met 82 procent de belangrijkste afzetpartij voor duurzame groente en fruit.

De supermarkten zagen de omzet duurzame groente in 2012 stijgen naar bijna 100 miljoen euro, bijna 20 miljoen euro meer dan in 2011. Dat leek niet ten koste te gaan van de verkoop gangbare groente, waar nog altijd een omzetstijging van 60 miljoen zichtbaar was in 2012.

Daarmee is de groei van de verkoop van duurzame groenten relatief sterker dan bij fruit, ondanks ook een groeipercentage van 17 procent. Hier is de omzet nu 124 miljoen euro in de supermarkten. De totale omzet groenten en fruit (duurzaam en gangbaar) van supermarkten bedraagt overigens rond de 2,8 miljard euro.

Milieukeur maakt binnen het segment duurzame groente een sprong van 51 procent, maar in absolute bedragen is de EKO-omzetgroei van 20 miljoen groter. EKO is veruit het belangrijkste keurmerk voor duurzame groenten en fruit en verwerkte producten. Het aandeel van EKO in dat duurzame segment is meer dan 50 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.