Home

Nieuws 9 reacties

Praat mee: Bleker en een eerlijke afzet

Staatssecretaris Henk Bleker is druk om een commissie bij elkaar te krijgen die de problematische afzet van groente en fruit gaat herstructureren. Voorlopig treedt hij zelf op als voorzitter.

Bleker neemt met dit initiatief het voortouw om een door ELI-minister Verhagen en hemzelf benoemde topsector weer een duwtje in de goede richting te geven. Want voor een topsector telt de tuinbouw wel wat veel noodlijdende bedrijven. Dat heeft te maken met de mokerslag die de Ehec-crisis vorig jaar uitdeelde. Maar meer nog heeft het te maken met de structurele machtsongelijkheid in de afzetketen van producent tot consument.

Niks nieuws. Wat gaat een commissie daaraan verhelpen. Wéér een commissie, want twee jaar geleden heeft de Commissie Nijkamp ook al onderzoek verricht en aanbevelingen gedaan. Het Topteam Tuinbouw maakte vorig jaar wederom een analyse en lanceerde plannetjes, die nu tot innovatiecontracten met datzelfde ministerie van ELI leiden, op 2 april te ondertekenen. En de tuinders zelf overleggen in Stichting STAP.

Wat kan Bleker in petto hebben, dat niet al veel eerder en veel vaker als oplossing is aangedragen, maar in de praktijk niet succesvol schijnt te kunnen worden doorgevoerd?

De stelling van deze week luidt:

Blij toe dat Bleker werk maakt van herstructurering van de afzet.

Praat mee en vergeet ook niet de poll rechtsonder op de homepage in te vullen.

Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening!

Redactie GFActueel

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Als wetgeving de beperkende factor is om vooruit te komen met de tuinbouw dan kan de aanwezigheid van Bleker het verschil maken. Aangezien de kern van het probleem een onbalans in vraag-aanbod is, verwacht ik niet veel verschil, hoewel er zeker vraagstukken zijn waar de wetgeving invloed kan uitoefenen. Dit zit hem echter voornamelijk aan de kostenkant. Dit is niet de kant waar de uiteindelijke oplossing vandaan moet komen.

  • no-profile-image

    Buijsrogge fruit

    Erg blij met zijn initiatief. Zijn oplossend vermogen is groot kijk naar export Rusland ivm residu, de bacterie: zijn snelle reactie heeft vele miljoenen gescheeld. Wij moeten weer trots worden op onze produkten.

  • no-profile-image

    tanisagf

    Voor veel telers telt alleen de supermarkt ,zij vergeten het ruim 20% grote marktaandeel van groentespecialisten en markthandelaren .
    als straks alleen het supermarktkanaal overblijft , mogen zij alleen nog maar luisteren naar de grote inkopers .
    neem een voorbeeld aan Zespri en Chiquita of gebruik het agf-servicepunt voor akties.

  • no-profile-image

    BW

    We mogen blij zijn met zijn tomeloze inzet,
    Hij zal niet snel tevreden zijn en gaan voor het beste resultaat voor de producent

  • no-profile-image

    Vriend Friendly flowers

    Geachte collega's,
    Kennelijk werkt het plan van de Greenery van meneer???? hoe heet hij ook al weer! Veerman niet... we zouden toch kostprijs plus krijgen ik hoor het hem nog zeggen. De TUINDERS hebben geen verstand van vermarkten etc. DE tuinder moet doen waar hij goed in is nl telen en wij zullen het wel even vermakten. Resultaat. de klok is vernaggelt en de markt is lage kwaliteit voor weining geld.. Een antwoord heb ik niet meer de markt is te ver weg met veel import.
    Er wordt veel product lang bewaart en dan als vers aan de consument aangeboden. Doordraai bestaat niet daardoor blijft de markt overvol in tijden van mindere productie. De afzet moet terug naar de klok via internet en product waar geen koper voor is moet uit de markt. etc. veel succes

  • no-profile-image

    Rob van der Wouw Jong Fruit B.V.

    The Greenery heeft veel fouten gemaakt en zullen er ook in de toekomst nog wel blijven maken,
    Maar zachtfruit vermarkten kunnen ze.
    Ze hebben 50% van het volume dat ze voor een gedeelte voor verkopen en voor het andere gedeelte voor de klok verkopen. Alleen zo kun je ieder periode een waardige partij zijn voor alle klanten.

  • no-profile-image

    Agrado, marketing en strategie

    Het is te hopen dat Bleker zich laat leiden door een goede analyse en inzicht in de materie en vooral niet luistert naar belanghebbenden om door te gaan in de huidige tunnelvisie die heerst in de sector.

    Naar mijn mening hebben we te maken met een vastzittend denken waarin telers en handel in hetzelfde spoor blijven waarin de kostprijs en kg/m2 leidend zijn. Verbeteren van de situatie begint met vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen en daarin begrijpen wat de behoeften in de vraagkant zijn. Als bijvoorbeeld Duitsland zegt smaak en duurzaamheid te willen dan zet je specifiek hier op in en kom je niet met de zoveelste goedkoopste tomaat of komkommer aan. En vooral niet meer dan de markt aan kan.

    Toch blijkt dit in de praktijk niet zo te werken. Het korte termijn denken heerst en de varkenscyclus doet steeds weer haar werk. Zo lang het op politiek niveau wordt geregeld leidt dit tot niets. Wat volgens mij nodig is is bewustzijn bij telers dat hun huidige manier van werken leidt tot deze situatie.
    Mijn ervaring in de praktijk is dat bewustzijn van de consequenties van eigen gedrag leidt tot de noodzakelijke veranderingen.
    Van binnen uit dus en niet van boven af.

    Bernhard Nanninga

  • no-profile-image

    STAP

    Ik ben het helemaal met Bernard eens. Uit STAP onderzoek ligt oorzaak bij gedrag en kennis van de telers. Workshopbezoekers hebben daar veel van opgestoken en dan kan je het heft pas zelf in handen nemen. Vanuit kennis van de markt niet uit kg denken.
    Dat Bleker de regie gaat pakken is trouwens een uit het verband getrokken verhaal want het is niet eens waar. Jammer als iemand zijn hoop er op is gevestigd, maar hij gaat het niet doen. De insteek van de bijeenkomst zit anders in elkaar dan dat de journalisten weer roepen.
    We zullen zelf moeten veranderen

  • no-profile-image

    c.manders

    Ik denk dat we voor elkaar moeten krijgen dat e prijzen op een normaal niveau komen. Dat is beter voor d teler, winkeliers en uit eindelijk ook voor e consument. We hebben dan weer lucht om te innoveren, door te ontwikkelen etc.
    De prijzen op dit moment liggen in de schappen over de grens ongeveer 10 tot 15% hoger. Daar is prijs steeds minder belangrijk geworden. Daar koopt men om de smaak, om de uitstraling. Wij moeten vaak minmarges toestaan om klanten te lokken. Niet goed voor wie dan ook. Op termijn is een eerlijke en goede prijs voor de hele sector belangrijk.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.