‘Geframed door Rabo Energy Challenge’

Rabobank, die oorspronkelijk is opgericht door de boeren, is uitgegroeid tot een van onze grote banken.

Ofschoon het al veel langer duidelijk is dat Rabobank niet meer zo zwaar tilt aan haar afkomst, hebben ze me toch weer kunnen verrassen. Ik kreeg namelijk een e-mailbericht of ik mee wilde doen met de Rabo Energy Challenge. Nieuwsgierig als ik ben opende ik snel de mail. Het was een soort test, waarin je vragen moest beantwoorden, waar bij ieder antwoord werd vermeld of het antwoord juist was. Bij ieder onderwerp hoorde een filmpje, met informatie die op mij nogal geframed overkwam. Een slimme manier om mensen te manipuleren.

Nieuw verdienmodel

Nu komt er wel vaker vreemd nieuws op ons af, maar dit geval zette me aan het denken. Rabobank heeft een nieuw verdienmodel ontdekt. Met het omarmen van de zogenaamde klimaatcrisis is er weer heel wat te financieren voor de bank. Opereren in een gesubsidieerde markt is aantrekkelijk. Het lijkt natuurlijk een prachtig streven voor de gewone burger. Maar voor onze sector zou een wat neutralere houding meer op zijn plaats zijn.

Rabobank heeft een nieuw verdienmodel ontdekt

Nijpels

Als bank met agrarische wortels zou je ook kunnen bedenken dat er voor de groeiende wereldbevolking heel wat voedsel nodig is. Ik hoorde onze milieufanaticus Ed Nijpels zich afvragen of dit voedsel juist in ons kleine landje geproduceerd moet worden. Het antwoord is wat mij betreft: “Ja, liefst zoveel mogelijk.” Want wij hebben het klimaat, de vruchtbare grond, water en de specialisten. Bovendien hebben we meer CO2 nodig om meer voedsel te produceren.

Groene moraalridder

Dus als je als bank, die graag mee wil denken over maatschappelijke problemen, de publiciteit zoekt, moet je niet doen voorkomen dat je een groene moraalridder bent, maar eerlijk zeggen dat je verdienmodel je strategie bepaalt. Het klimaat staat bij mij hoog aangeschreven, maar lenen doe ik er niet voor en zeker niet bij de Rabobank.

Of registreer je om te kunnen reageren.