weblog

‘Greenpeace organiseert verzet tegen plastic’

Greenpeace zet in de nieuwe campagne #Mispaksel plastic verpakkingen in het verdachtenbankje. Iedereen kan foute voorbeelden aanmelden.

Vorig jaar won snoepmerk Red Band de eerste verkiezingen van Mispaksel van het Jaar, met winegums die per stuk in plastic verpakt waren. Op de plaatsen 2 en 3 kwamen ergernissen rond verpakte groente en fruit terecht: de in folie verpakte winterpeen van Albert Heijn en de avocado’s in bakjes en zakjes van de Jumbo. De NGO die sinds 1971 opkomt voor een minder vervuild milieu doet het dit jaar nog een keer dunnetjes over. Iedereen die zich ergert of bezorgd maakt mag een fotootje inzenden, via Twitter, Facebook of Instagram, met de meest ongerijmde voorbeelden van verpakkingsgekte.

Geen stortvloed aan misstanden

Dat levert deze zomer nog niet echt een stortvloed aan nieuwe misstanden op. Het gaat dit jaar voornamelijk om koekjes die in een plastic omverpakking zitten en daarin dan ook nog eens elk hun eigen plastic omhulsel hebben. Daarnaast klinken er ook over de vernevelingsinstallaties op de agf-afdelingen van AH meermaals opmerkingen, waaruit geen overdaad aan kennis van zaken blijkt rond de werking van ‘dry mist’ (want, jawel, ook boven verpakt product heeft dat een koelend effect, mensen). En zo is er ook wel het nodige af te dingen op de obligate foto’s van agf-afdelingen vol plastic. Verpakking heeft immers ook allerlei functies, zoals elke tuinder weet en de meeste consumenten toch ook wel snappen.

Weinig spectaculaire innovaties

Minder verspilling, betere houdbaarheid, minder schade aan het product, meer hygiëne. De inspanningen die producenten zich de laatste jaren wel degelijk getroosten om verpakkingen slimmer en minder vervuilend te maken, komen bij deze verkiezing niet of nauwelijks aan bod. Dat laatste komt natuurlijk vooral omdat die inspanningen niet al te spectaculair zijn. Je ziet het niet meteen en moet je nogal in de materie verdiepen om het op waarde te kunnen schatten.

De aspergetips bij AH: plastic én een elastiekje. - Foto: Ton van der Scheer
De aspergetips bij AH: plastic én een elastiekje. - Foto: Ton van der Scheer

Groente gaat in 2019 niet winnen

Red Band stond er als winnaar vorig jaar gekleurd op. De fabrikant deed een mea culpa en beloofde direct het gesprek met Greenpeace aan te gaan. Dit jaar gaat er weer een winnaar uitrollen. Ook al zullen er vast wel weer 1 of 2 groente- of fruitverpakkingen bij zitten. Ik vermoed toch niet dat die de eindoverwinning gaan pakken. Want dat er om de mini-asperge bij AH nu een elastiekje én een plastic zakje zitten, ach. En dat ze ook nog helemaal uit Peru moeten komen, tja, mensen schijnen het toch te kopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.