weblog

De Chinezen komen

En ze komen online. Maar nog niet naar de groente- en fruitteler. Bij webwinkel Alibaba zijn ze namelijk nog niet aan de verkoop van gekoelde producten toe.

Jammer, want met trots openden ‘we’ in augustus ons eigenste hoekje op alibaba.com: Holland Buy. De Chinese kopers bij Alibaba kunnen hier rechtstreeks bij Nederlandse leveranciers bestellen. En met nog meer trots meldt nu boegbeeld Aalt Dijkhuizen van Topsector Agri & Food dat Holland Buy op de voorste rij mee mag doen aan Singles Day op 11 november.

Op deze Chinese elfde van de elfde komt de Chinese online koopwoede elk jaar tot een weer wat hoger kookpunt. Het is de dag dat singles elkaar cadeautjes toesturen; sinds 2009 ook online via Alibaba. En singles zijn er in China genoeg: vorig jaar ging er op die ene dag voor een ongelofelijke 15 miljárd euro aan cadeautjes de deur uit.

Holland = veilig

Daar wil je als Holland Buy dus wel aan meedoen. Al kun je je afvragen hoe geschikt een bus babymelkpoeder van Nutrilon is als presentje op Singles Day. Die melkpoeder is een van de meest gewilde Hollandse producten. Nederland, dat staat namelijk voor veilig. Zoals eigenlijk alle geïmporteerde voedingsmiddelen hoger staan aangeschreven dan het lokale spul.

Paprika's en peren

De Nederlandse paprika’s en de peren worden derhalve mede met dat argument onder de aandacht van de Chinees gebracht. Dei marketing gebeurt sinds 2014 via het Holland Center. Op een van de talrijke handelsmissies knipte handelsminister Ploumen het lint door van dit initiatief van de Nederlandse land- en tuinbouwsector. Iedereen die wat in China wil kan er aankloppen.

Stroopwafels en babyvoeding

De Nederlandse groente en fruittelers kunnen overigens toch een klein beetje meeliften op de aanzwellende Chinese online-koopgolf. Wie op alibaba.com kijkt onder Nederlandse voedingsmiddelen, die kan behalve hagelslag van De Ruyter, stroopwafels en Croky Chips ook Bonbebe Babyfood from the Netherlands bestellen.

De Chinezen hebben misschien ook een moederdag?

Foto

  • Aalt Dijkhuizen (leidt namens de Topsector Agri&Food het Holland Center in Sjanghai), koning Willem Alexander en een kaas. - foto: ANP

    Aalt Dijkhuizen (leidt namens de Topsector Agri&Food het Holland Center in Sjanghai), koning Willem Alexander en een kaas. - foto: ANP

Of registreer je om te kunnen reageren.