Home

Achtergrond

Giel Hermans: ‘Topjaar gedraaid door ander eetpatroon’

De horecaklanten van Giel Hermans bestellen op zondagavond. De maandag na de roemruchte corona-persconferentie in maart 2020 opent hij zijn mailbox en constateert nul rundvleesbestellingen. “Ik denk eerst nog dat het digitale systeem hapert, maar het blijkt waar.”

Hermans is Agrarisch Ondernemer van het Jaar in 2011. Hij was en is actief in de suikermais en rundvlees. De horeca moet in maart 2020 subiet dicht en de afzet van rundvlees (Hereford) valt vrijwel helemaal weg. “Tot die maand ging 80% van ons vlees naar de horeca. Die vraag kelderde Mijn twee slagers moest ik naar huis sturen. Er was niks te doen. Maar wat gebeurde er? Wij hebben ook een winkel en zie tot mijn verbazing na twee weken lange rijen voor de winkel staan. Iedereen ging thuis eten en de populariteit van lokale producten nam enorm toe. Dat is zo gebleven. Nu zet ik 80% van ons rundvlees direct af aan consumenten.”

Lees verder onder foto

Giel Hermans is de winnaar van Agrarisch Ondernemer 2011. Hermans is actief in de suikermais en rundvlees. - Foto: Bert Jansen
Giel Hermans is de winnaar van Agrarisch Ondernemer 2011. Hermans is actief in de suikermais en rundvlees. - Foto: Bert Jansen

Ruime marge op vlees voor consument

Die ommezwaai in de afzet heeft hem geen windeieren gelegd. “De marge op vlees aan consumenten ligt hoger dan het vlees dat naar de restaurants gaat. Het werd een topjaar. Door corona maken consumenten andere keuzes en ik kon daaraan vrij makkelijk voldoen. Ik mag dan wel in 2011 tot Ondernemer van het Jaar zijn gekozen, maar dit heeft weinig met ondernemerschap te maken. Ik heb gewoon geluk gehad.”

Of registreer je om te kunnen reageren.