‘Kwaliteit en kwantiteit kunnen niet samengaan’

Wim Doorn
Kwaliteit en kwantiteit kunnen volgens komkommerteler Wim Doorn niet samengaan. “Maar er wordt gedaan alsof het wel kan.”

Wij zijn op het moment dat ik dit schrijf in de kas met de laatste loodjes bezig. De kas is klaar. Nog een beetje oude troep opruimen en dan hebben we nog een weekje vrij voordat de planten komen, begin januari.

Een nieuw jaar geeft weer nieuwe kansen

Ik heb ervoor gekozen om een week later te planten, mede ingegeven doordat dit jaar meer teelten belicht worden en er dus in het begin van het seizoen meer komkommers uit Nederland zullen zijn. Een nieuw jaar geeft weer nieuwe kansen. Ik hoop weer op net zo’n jaar als 2018.

Kwaliteit en kwantiteit

Kwaliteit, daar draait het tegenwoordig om, denk maar aan de ‘kwaliteit van het leven’. Men doet aan sporten en wil zo gezond mogelijk leven en oud worden. Maar het mag niet teveel kosten, vooral in Nederland niet. Kwaliteit en kwantiteit kunnen volgens mij niet samengaan, maar er wordt gedaan alsof het wel kan. Vanwege kostprijs et cetera, en toch... is dit de goede weg?

Kleur van komkommers

Komkommers horen groen te zijn, liefst donkergroen, en niet te licht gekleurd. Bananen telen doen we in de tropen. Maar komkommers telen we wel hier. Zaadfirma’s doen er daarom goed aan ook aandacht aan de kleur te schenken, want rassen die deze eigenschappen hebben, hebben de toekomst in mijn ogen. Wanneer men nog meer kijkt naar kwaliteit dan naar kwantiteit dan valt er misschien meer te verdienen dan nu het geval is. Niet voor niets dat er dit jaar een uitbreiding is van de hogedraadteelt.

Het kan beter

Verderop in de keten moet er ook het een en ander gebeuren, bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum of tenminste uiterste verkoopdatum. Maar de producent moet hiervoor natuurlijk niet het gelag betalen.

Plastic en folie is niet meer van deze tijd

En we moeten de datum natuurlijk laseren op de vrucht en de komkommer niet meer verpakken in plastic. Plastic en folie is niet meer van deze tijd. Op dit moment is de presentatie van agf in de supermarkten al een stuk beter dan in 2007 toen ik er ook al eens over schreef. Maar het kan en moet nog beter. Ik hoop dat dit jaar voor iedereen een vruchtbaar jaar gaat worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.