Glas

Nieuws

Geen omzetgroei Harvest House en Best of Four in 2018

Druk op de tomatenprijzen liet de omzet van Harvest House over 2018 licht krimpen. Bij Best of Four bleef de omzet stabiel.

Harvest House boekte in 2018 een lagere groepsomzet van € 745 miljoen door lagere marktprijzen voor met name tomaat. Bij Best of Four bleef de omzet gelijk op circa € 400 miljoen. Dat laten beide organisaties weten.

Beide afzetorganisaties hebben een verschillende reikwijdte in producten. Dat wordt zichtbaar in de omzetontwikkeling. Bij de afzetorganisatie voor glasgroente Harvest House tikt het magere tomatenjaar harder door in de omzet. Bij Harvest House bedroeg de omzet in 2017 circa € 767 miljoen. Vorig jaar vond nog wel uitbreiding van het areaal plaats, maar dat leidde dus niet tot omzetgroei. Harvest House telt de omzet van de handelsbedrijven mee.

Bij Best of Four zorgden komkommer- en najaarsprijzen voor producten uit de vollegrond en hoge fruitprijzen aan de start van 2018 nog voor een compensatie van magere tomatenprijzen in 2018.

Stabiel areaal

Best of Four laat weten in 2019 uit te gaan van een stabiel areaal en ledental. 2 telers kozen voor zelfstandige afzet en een aantal telers stopte. De aanwas van nieuwe leden compenseert dat, meldt directeur Ton van Dalen desgevraagd.

Of registreer je om te kunnen reageren.