Harvest House peilt toekomst en winterprijs leden

24-06 | |
Over de winterprijs wordt nu volop gesproken met supermarkten. - Foto: Agro Care
Over de winterprijs wordt nu volop gesproken met supermarkten. - Foto: Agro Care

Harvest House voert intensief overleg met leden over winterplannen en -prijzen, en het overeind houden van de keten.

Productmanagers maken nu veel rondjes langs telers met energiemodellen onder de arm. Dat geeft aan wat het product zou moeten opbrengen bij verschillende gasprijzen. Het is volgens directeur van Harvest House Jelte van Kammen de opstap naar de contractonderhandelingen met retailafnemers. “Klanten vragen ons: Wat gaan jullie doen? Onze wedervraag is dan: Wat doen jullie? We hebben veel rondjes gemaakt langs telers. Als ondernemers voor die prijs niet kunnen leveren, moet je vaker rondjes draaien. Zo proberen we het gesprek met retail open te houden. Er is in ieder geval een gesprekstuk, dan heb je contact met klanten en telers.”

Bij het lopende glasgroenteseizoen zei een aantal klanten mee te gaan met de prijsverhogingen, maar een aantal zegt ook de prijs te laten afhangen van vraag en aanbod. Dat er een prijseffect zal optreden, gelooft Van Kammen wel. “We weten niet precies wat er staat te gebeuren, maar niet iedereen zal dit overleven. Het aanbod zal krimpen en dat doet wat met de prijzen. Dat zag je al in de winter van 2022.”

Banen houden in de keten

Maar er is ook het belang van de continuïteit van de keten. Om banen te houden, stelt hij. “Als de gasprijzen naar absurd hoge bedragen gaan, houdt het natuurlijk op, maar we hebben klanten en de keten ingericht met mensen die met ons werken. We moeten dan ook aan de continuïteit werken van de keten.”

Voor de korte termijn is er geen probleem met continuïteit. Leden met een lange termijn toekomstvisie beslaan 70 tot 80 procent van het areaal. Deze leden geven aan geen problemen met continuïteit te voorzien op korte termijn. Van Kammen: “Maar men moet wel heel scherp blijven.”

Harvest House inventariseerde bij haar leden wat de toekomstplannen zijn. Zo’n 10 bedrijven verwachten binnen 10 jaar te stoppen, circa 15 bedrijven staan voor een belangrijke keuze om hun bedrijf toekomstproof te houden, terwijl 17 bedrijven vol door willen gaan.

Intensief traject met leden

Op basis van die ambities heeft Harvest House de leden ingedeeld in groepen en een ‘Denken en Doen’-programma opgesteld met inspiratiesessies. Voor de ondernemers die zich klaar maken voor de toekomst organiseert Harvest House elke twee maanden een kennisbijeenkomst op locatie, zoals over gebruik van data in de profvoetballerij en de parallel met de teelt. “Ook hadden we een sessie met antropoloog Jitske Kramer over cultuur in onze business en André Wierdsma over leiderschap en samenwerken. We praten over hoe te handelen en hoe we doorgaan, maar het gaat ook om de borrel.”

Met de 17 grote bedrijven met een ambitieuze lange termijn strategie wordt één keer in de maand overlegd om in te spelen op lopende zaken, stelt Van Kammen.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer