Doorgaan naar artikel

Harvest House wil retail klimaatneutrale glasgroente leveren

Harvest House kan tomaten, paprika’s en komkommers met een klimaatneutraal keurmerk leveren. Daarover wil de afzetorganisatie in gesprek met supermarkten.

Harvest House maakt bekend dat ze het duurzaamheidskeurmerk Climate Neutral Certified heeft gekregen. Het keurmerk laat zien dat de afzetorganisatie inzicht heeft in de CO2-uitstoot van haar productgroepen, dat ze verder verduurzaamt en de overige uitstoot compenseert. Per productgroep kan Harvest House deze berekening uitvoeren en compenseren.

Compensatie met retail afstemmen

Dat voor het label gecompenseerd moet worden, betekent dat de teelt (berekend per productgroep) nog niet zonder uitstoot is. Deze uitstoot zal de komende jaren wel dalen. Hoe groot het deel is dat Harvest House eventueel compenseert, is niet duidelijk. Compensatie kan bijvoorbeeld door CO2-projecten elders te steunen en dat in overleg met supermarktklanten te selecteren.

“Het doel is zo min mogelijk te compenseren om maar te kunnen roepen dat we klimaatneutraal zijn. We gaan echt richting klimaatneutraal”, laat een woordvoerder weten. Per 2030 wil Harvest House de CO2-uitstoot van leden gehalveerd hebben ten opzichte van 2020. Dat is de doelstelling per kilo product.

Nu het keurmerk rond is, kan Harvest House het aanbieden aan klanten. “We hebben nu nog geen klant met wie we dat oppakken, het certificaat hebben we net gekregen. We gaan nu kijken met wie we dat gaan doen bij klanten in binnen- en buitenland”, laat de organisatie weten. Daarbij wordt gemikt op komende seizoen. Wat de meerprijs is voor dit label, is niet duidelijk. Veel contracten met vaste supermarktklanten zijn al gesloten.

Erkenning Hortifootprint

De telerscoöperatie heeft de milieubelasting van haar producten in kaart gebracht met de Hortifootprint. Deze gestandaardiseerde berekening is in Nederland ontwikkeld en is internationaal erkend. De Hortifootprint is gebaseerd op 16 verschillende duurzaamheidskenmerken. CO2-uitstoot is er een van. “Vervolgens stellen we samen met onze telers reductieplannen op voor dit deel van onze vruchtgroenteketen. Het keurmerk vraagt ons om jaarlijks 2,5% uitstoot te reduceren. Wij gaan zelfs een stapje verder. Onze ambitie is om in 2030 de hélft minder CO2-equivalent per kilo product uit te stoten ten opzichte van 2020”, aldus ketenmanager Marco Hanemaaijer van Harvest House.

Geen extra label

Harvest House kan het label per productgroep op de verpakking gaan voeren. Het gaat om het label van Climate Neutral Certified, niet om een nieuw Harvest House-label. Eerder maakte Harvest House bekend een duurzaamheidslabel genaamd Duologisch te onderzoeken. Dat kwam er niet en staat los van dit bestaande keurmerk, laat Harvest House weten. Ook het bestaande kwaliteitslabel Harvest of Health (van Harvest House) voor product naar het groothandelskanaal staat los van dit bestaande CO2-keurmerk.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin