Fruit

Achtergrond

Marktupdate: Zware actiedruk appels en peren

De grootste marktpartijen in de Nederlandse supermarktafzet zetten appels en peren scherp in de aanbieding deze week.

Albert Heijn heeft in de actieweek Conference en Elstar in de aanbieding voor € 0,99 per kilo. Het is een ‘hamsteren‘-aanbieding met 50% korting. Daarmee duikt de marktleider onder het prijsniveau van Jumbo dat een seizoenaanbieding voor € 1,39 verkiest. Albert Heijn is niet de scherpste aanbieder. Lidl kiest voor een Conference-aanbieding van € 0,89 per kilo en is daarmee de scherpste aanbieder onder supermarkten met een korting van 52%. Dat de acties wel afgestemd zijn op de afzetprijs van hardfruit, toont Aldi aan. Met Doyenné du Comice voor € 1,19 laat de keten zien dat deze peer door de krapte een andere inkoopprijs vraagt dan Conference. De korting is 37%.

Acties kleine ketens

Bij Elstar rekenen Plus en Albert Heijn een halve prijs. Dat Nettorama prijzen van € 1,25 rekent is opvallend omdat ze daarmee claimen de goedkoopste te zijn. De kleinere winkelketens hebben deze week de minst scherpe prijzen, op Vomar na, dat meegaat in de prijs van € 0,99. Het is een teken dat de grotere winkelketens in een vorm van prijzenslag zijn verwikkeld. Bij hardfruit lijkt dat aangewakkerd door de seizoensactie van Jumbo met Nederlands hardfruit voor € 1,39. Met de hoge prijzen op de afzetmarkt voor telers begint dit te knellen. Met weekacties lijken de ketens voorlopig het antwoord te zoeken bij Jumbo. AH houdt haar ‘vaste winkelprijs’ voor Elstar en Conference op € 1,99.

Of registreer je om te kunnen reageren.