Doorgaan naar artikel

Witlofpromotie uiteindelijk belangrijker dan energiecrisis

Witlof is een vaste waarde in de in de Nederlandse supermarkt., maar buiten een straal van 300 kilometer rond Brussel eet men het nauwelijks. - Foto's: Ton van der Scheer

Witlof is een vaste waarde in de in de Nederlandse supermarkt., maar buiten een straal van 300 kilometer rond Brussel eet men het nauwelijks. - Foto's: Ton van der Scheer

De Week van het Witloof in België zou navolging moeten krijgen in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Daartoe riep witlofteler Ronnie Kalter de aanwezigen op de eerste dag van de Witlofbiënnale 2022 in het Belgische Kampenhout op. Na corona was het weer de eerste keer dat dit internationale evenement live gehouden kon worden. Een witloffeestje in crisissfeer vanwege de ook voor witloftelers sterk gestegen kosten voor onder meer energie (inmiddels een derde van de kostprijs, met name koelkosten), maar ook voor verpakkingen (+50%) en gewasbescherming (+30%).

Ook in de andere grote witloflanden

De boost die de jaarlijkse themaweek voor witlof in België geeft aan de consumptie zou ook in de andere traditionele witloflanden Nederland, Frankrijk en Duitsland welkom zijn. “België heeft al werk gedaan voor ontwikkeling van promotiemateriaal, dat wiel hoeven wij niet opnieuw uit te vinden”, aldus Kalter, in reactie op de presentatie van Luc Van Bellegem van de Vlaamse Agromarketingorganisatie VLAM.

Lees verder onder foto

Piek én dal in witlofverkoop na promotie in Vlaanderen en België.
Piek én dal in witlofverkoop na promotie in Vlaanderen en België.

Aan de grafiek van de verkoop rond de Week van het Witloof was te zien dat er na de piek in die eerste week van februari een dipje volgde in de week erna. “Die zouden we dan kunnen opvangen door een piek in het volgende land. En zo in een kringetje door”, aldus Kalter.

Consumptie omhoog is prioriteit 1

Witlofteler Koos Groot, die als deelnemer in de paneldiscussie was uitgenodigd, benadrukte eveneens dat het blijven bevorderen van consumptie van witlof topprioriteit nummer 1 is. “We kunnen ons helemaal richten op duurzaamheid en op automatisering en nog efficiënter met energie omgaan, als het niet meer gegeten wordt, dan zijn we over tien jaar allemaal verdwenen.”

Meer over de Witlofbiënnale in de volgende editie van Groenten & Fruit Magazine

Beheer
WP Admin