The Greenery, Vion en FrieslandCampina samen aan NL-merk werken

18-11-2016 | |
Het imago van Duitse auto's in het buitenland kan als voorbeeld dienen voor Nederlandse bedrijven, stelt bureau Roland Berger. Foto: ANP
Het imago van Duitse auto's in het buitenland kan als voorbeeld dienen voor Nederlandse bedrijven, stelt bureau Roland Berger. Foto: ANP

Over de sectoren heen zouden multinationals moeten samenwerken aan een Holland-merk.

Voor de overheid en grote multinationals als Vion (vlees), FrieslandCampina (zuivel) en The Greenery (groente en fruit) ligt daarvoor een taak weggelegd. Dat zegt Robert van den Breemer, adviseur bij bureau Roland Berger. “De Nederlandse situatie is vergelijkbaar met die elders in Noordwest-Europa. De vraag naar hoogwaardig voedsel neemt toe. Verder weg, bijvoorbeeld Japan of China, moet Nederland denk ik meer inzetten op voedselveiligheid en kwaliteit. Zoals over Duitse auto’s wordt gedacht, moet men over Nederlands voedsel denken.” Voor de multinationals is daarvoor een rol weggelegd.

Conceptproducten

Het bureau kwam eerder met een onderzoek naar conceptproducten. Door de prijzen van 45 conceptproducten met hun gangbare tegenhangers te vergelijken, kwam Roland Berger op meerwaarde voor producten als Opperdoezer Ronde en Krunchelly-selderij en Tommie-tomaat. Die laatste levert bijvoorbeeld €7,96 op per kilo tegen een reguliere tomaat die €2,78 opbrengt. Volgens Van den Breemer betekent dit 186% extra omzet, als wordt uitgegaan van een gelijkblijvende marge.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over


Beheer