Doorgaan naar artikel

Sociale en ‘oude’ media helpen teler met overschot

Akkerbouwer Marinus Vermue uit het Zeeuwse Heinkenszand past met zijn onverkoopbare rode bessen in een nieuwe, positieve komkommertijdtraditie: zomerse overschotten die dan maar via publieksacties aan de man gebracht moeten worden.

Vermue deed zaterdagmiddag 5 augustus op Facebook 20.000 kilo rode bessen in de aanbieding. Je moest ze wel zelf komen plukken, maar daar stond tegenover dat ze in principe gratis zijn. Een vrijwillige bijdrage is echter welkom, te deponeren in een lege jerrycan. Het liep de afgelopen dagen storm aan de Noordlandseweg, zo meldt de Provinciale Zeeuwse Courant.

Normaliter zou Vermue de bessen machinaal hebben geoogst en naar de verwerkende industrie hebben afgezet. Maar die hebben al genoeg rode bessen. Er zijn namelijk nog meer bessentelers als Vermue die een paar jaar geleden een deel van hun zwarte bessen, toen die erg weinig opbrachten, vervingen door rode. Het is nu dus andersom. De zwarte zijn nog wél kostendekkend te oogsten, ook voor in jam en sap, de rode niet.

Geen afspraken met afnemers

Het helpt uiteraard niet dat de akkerbouwer voor zijn rode bessen geen vaste afspraken met een of meer afnemers heeft. Maar afspraken zijn ook geen garantie. Dat bleek toen provinciegenoot Kees Hamelink in de zomer van 2018 met 60.000 kilo pruimen bleef zitten. De supermarkten die die normaal zouden kopen keurden ze af, want ze waren door het hete en droge zomerweer te klein gebleven.

Help Kees van zijn pruimen af

‘Help Kees van zijn pruimen af’ werd de eerste grote groente- en fruitreddingsactie via sociale media. Hamelink kwam uiteindelijk inderdaad van zijn pruimen af. Net zoals Greenco diezelfde zomer in no time afkwam van alle gratis aangeboden Tommie-snoeptomaatjes die door hetzelfde hete weer net niet supermarktconform, maar nog prima te eten waren.

Overschotten door corona

In 2020 was het, met een andere aanleiding, weer raak. Veel op de horeca gerichte telers moesten zich in bochten wringen om toch nog wat klanten te vinden. Popup-winkels en drive in verkoop zoals bij PuurGroenten in Middenmeer moesten toen de boel drijvend houden. En vorige zomer nog wierp de regionale Friese supermarktketen Poiesz zich op als redder van de biologische bloemkool van telers Reinder de Jong en Jurjen Bruinsma.

Zelf plukken als uitje

De sociale media zijn geduldig. Een Facebookoproep vindt nog steeds veel gehoor. Mensen komen graag helpen. Zeker als het gratis is. En ach, een kleine bijdrage, dat kan er dan toch vaak ook nog wel af. En ook al is het nieuwtje er wel af, de regionale media komen eveneens altijd wel weer in actie met wat extra publiciteit. Zodat er nóg meer mensen een uitje van maken, zoals begin deze zomer nog in Nagele, waar men spinazie kwam plukken die door het hete weer in bloei was geschoten en dus niet meer oogstbaar was voor fabrieksmatige verwerking.

Een verdienmodel kunnen we het nog niet noemen, tenzij je ook echt een reguliere pluktuin begint. Maar toch zet dit soort kleine mediahypes doodgewone boeren en tuinders en hun bedrijven telkens weer even in het zonnetje. Dat is ook wat waard in de tijd dat positieve aandacht vaak ver te zoeken is.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin