Retailraadsel

10-06-2011 | |
Bouwman - van Velden
Retailraadsel

Kent de Ehec-affaire alleen verliezers? Ik twijfel, want consumenten betalen nog steeds veel voor een komkommer.

Weervrouw Helga van Leur twitterde op 9 juni: “Snap iets niet. Komkommertelers raken product niet kwijt en bij de supermarkt betaal ik nog steeds 69 cent. Wie steunt wie?” Ze is niet de enige die het niet snapt, want dit soort berichten zie ik de hele week al langs komen. Zelf snap ik er ook niets van. Zo vroeg ik vanmiddag een komkommerteler die weer aan het storten was of hij het kan verklaren. Ook hij snapt er niets van, want zijn verkoper bij de telersvereniging zegt er ook al niets van te snappen.

Solidair
Het zal toch niet zo zijn dat een aantal retailers op dit moment goede omzetten draaien door de al tijden geleden afgesproken actieprijzen gewoon te handhaven? Toegegeven, de vraaguitval is enorm, maar aangepaste consumentenprijzen zouden best een middel kunnen zijn om de verkoop -ook in Nederland- weer een beetje op gang te brengen. Het zou de supermarkten bovendien sieren als ze solidair zouden zijn met de producenten die hun versafdelingen in betere tijden trouw gevuld houden.
Maar misschien snap ik het gewoon niet al te best, net als veel Nederlanders. Misschien zitten de contracten zo in elkaar dat de retailers ook verliezen lijden. Omdat ze weinig van zich laten horen vermoed ik dat het iets anders in elkaar steekt. Ondertussen voelt heel Nederland dat het een beetje gek is om te betalen voor iets dat waardeloos is geworden. Een beetje uitleg is dus wel op z’n plaats.
Als ik komkommerteler was zou ik dus een beetje opstandig raken en misschien op het plein voor de Albert Heijnen en de Aldi’s gratis komkommers uitdelen. Hoeven ze tenminste niet op de grote hoop. Spaanse telers deden dit eergisteren ook.

Kom Op!
Heel binnenkort -de datum staat nog niet helemaal vast- komt er een actie met komkommersap, gemaakt van Hollandse komkommers. Een aantal komkommertelers gaat daar ook aan meedoen. Het is een actie die de burgers moet aanzetten om weer in zee te gaan met komkommers, maar dan anders. Zomaar een klein initiatief om telers een hart onder de riem te steken, maar ook om ze aan te zetten om na te denken over productvernieuwing in vers. Want vernieuwing –zo voelt iedereen aan zijn water- is heel hard nodig.
Retailers zouden hun goede wil kunnen tonen om deze actie te sponsoren door een deel van de productie aan te kopen en de flesjes mee te geven bij de aankoop van twee dure komkommers. En wie weet is dat sap van Kom Op! wel zo lekker dat het vanaf nu een vast plaatsje in het schap verdient.  

Meer over


Beheer