Doorgaan naar artikel

Lidl kiest bij AGF voor On the way to PlanetProof

Lidl-telers kunnen bij PlanetProof blijven, na keuze hoofdkantoor voor dit keurmerk. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Lidl-telers kunnen bij PlanetProof blijven, na keuze hoofdkantoor voor dit keurmerk. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Lidl investeerde afgelopen maanden in het behalen van certificering voor On the Way to PlanetProof in AGF. De keten kiest daarmee niet voor het nieuwe keurmerk Beter voor Natuur en Boer.

Lidl is de vierde keten die zich certificeert voor PlanetProof. Jumbo, Aldi en Dirk gingen de keten voor. De keuze van Lidl is interessant omdat de koepel van supermarkten CBL achter de oprichting van een nieuw keurmerk staat. Het bedrijfslogo Beter voor Natuur en Boer van Albert Heijn is omgebouwd en opengesteld voor andere supermarktleden.

Telers krijgen bij dat keurmerk Beter voor Natuur en Boer een meerprijs, maar PlanetProof komt ook in 2024 met een vergelijkbaar vergoedingssysteem voor de duurzaamheidsinzet van telers. Het lijkt er daarmee na de keuze van Lidl op dat er twee grote keurmerken naast elkaar gaan ontstaan. Het GroentenFruit Huis zou liever zien dat er één organisatie komt.

Betrouwbaarheid en transparantie

Los van verduurzaming vindt Lidl de betrouwbaarheid en transparantie van het keurmerk PlanetProof belangrijk, zo laat het weten in een persbericht. Anke van ’t Klooster, duurzaamheidscoördinator Lidl: “Samen met onze boeren en telers zetten wij ons al jaren in om ons assortiment te verduurzamen. Inmiddels zijn al onze Nederlandse AGF-leveranciers On the way to PlanetProof of biologisch gecertificeerd voor producten van Nederlandse bodem. Hier zijn we trots op. Zo weet de klant zeker dat het Nederlandse groente en fruit bij Lidl van duurzamere afkomst is.”

Beste AGF-afdeling?

Lidl won lang de verkiezing beste AGF-afdeling, maar moet die bekroning de laatste jaren afstaan aan Nettorama. Of het certificeren tot PlanetProof hier verandering in brengt, is onduidelijk. Uit het juryrapport van de laatste verkiezing blijkt niet dat sterk op duurzaamheid wordt geoordeeld. Het kan klanten mogelijk wel een algeheel goed gevoel geven als ze zien dat ze duurzaam inkopen. Die verkiezing is een klantenbeoordeling.

Stevig proces

Lidl moest investeren in de certificering voor PlanetProof door Stichting Milieukeur (SMK). De eisen zijn ontwikkeld en onderhouden door SMK. Zo moet elk filiaal een toegewijde medewerker hebben die ervoor zorgt dat aan alle eisen wordt voldaan. Bovendien wordt het hoofdkantoor twee keer per jaar gecontroleerd door een onafhankelijke certificeringsinstelling.

De certificering is volgens PlanetProof een grondig proces, waarbij de ‘betrouwbaarheid van het gecertificeerde product door de hele keten wordt gewaarborgd, van producent tot supermarktfiliaal.’ Het proces voor verduurzaming duurt zeker maanden.

Duurzaamheidsverslag

Lidl heeft naast de certificering voor PlanetProof in 2022 ook de certificering voor biologisch gehaald. Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag dat jaar. Voor PlanetProof maakte in dat verslag wel bekend een pilot te starten met telers om het gebruik van bestrijdingsmiddelen verder terug te dringen.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin