Doorgaan naar artikel

‘Komt die recessie of komt-ie niet?’

Komt-ie wel of komt-ie niet? En dan heb ik het over de recessie, maar deze vraag had ook over een regenbui kunnen gaan.

Als ik op Buienradar kijk, vraag ik me vaak af of de voorspelde bui wel echt komt. Want de buienradar klopt dikwijls niet. Dus ik heb met mezelf afgesproken dat ik gewoon ga fietsen of wandelen als ik tijd en zin heb en dat ik me dan niet tegen laat houden door buienradar. Anders heb ik later spijt.

Economie koelt af na de zomer

Onze Rabobank-economen voorspellen voor eind dit jaar een recessie. Door de lage werkloosheid, de coronabesparingen en de euforie over het einde van de coronamaatregelen is er volop vakantie gevierd, gefeest en besteed in de horeca. Dat ondanks de sterk gestegen prijzen van vrijwel alles. Dus een recessie lijkt nu nog ver weg.

Maar na de zomer zal de economie letterlijk en figuurlijk afkoelen, is de verwachting. De maar voortdurend hoge inflatie holt de koopkracht van huishoudens uit. Dat geldt ook voor de winst van bedrijven. Daardoor gaan consumenten minder besteden en bedrijven minder investeren.

Amerikanen zijn aan het ‘downtraden’

We zien dat nu al in de Verenigde Staten, die op Nederland voorlopen wat betreft het einde van de coronamaatregelen en het begin van de inflatie van voedselprijzen. Daar hebben consumenten zowel in de supermarkten als in de foodservice minder besteed in de afgelopen maanden.

Ze zijn daar al volop aan het ‘downtraden’, zoals we dat in economen-vaktermen noemen. Consumenten zoeken dan naar goedkopere alternatieven, bijvoorbeeld de discounter in plaats van de luxe supermarkt en goedkopere horeca in plaats van het wat duurdere restaurant.

Consument onvoorspelbaarden dan het weer

Hoe gaat dit alles uitpakken voor bestedingen aan groenten en fruit? Tijdens de vorige recessie, alweer zo’n ruim tien jaar geleden, werd goedkoop ongezond voedsel zoals diepvriespizza’s relatief vaker gekocht en de wat duurdere soorten groenten en fruit minder. Maar consumenten zijn nog onvoorspelbaarder dan het weer. En de consument van nu is niet meer dezelfde als die van tien jaar geleden.

Als je zelf ergens vertrouwen in hebt en je kunt het je veroorloven, laat je dan niet tegenhouden door sombere voorspellingen van economen. Dus teel toch gewoon dat andere ras, koop die grond, ga die samenwerking aan, of doe die investering als je er in gelooft, anders heb je later spijt.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin