Doorgaan naar artikel

Greenyard: minder vers, meer vraag naar diepvries-AGF

Greenyard premium

Klant kiest vaker voor diepvries in dure tijden. - Foto: ANP

Inflatie zet druk op de verkoop van verse groente en fruit, maar de afzet van goedkopere diepvriesproducten groeit snel.

In het derde kwartaal, dat eindigde op 31 december 2022, groeide de diepvriesdivisie van Greenyard met 5,1 procent. Het volume vers kromp met 2,5 procent.

Het Belgische Greenyard Group bestaat uit divisies voor vers en houdbare producten. Het concern weet in deze crisis lagere volumes bij vers op te vangen met goedkopere houdbare producten. Bij Greenyard zijn de verkopen van verse groente en fruit veel groter dan de diepvriesdivisie, maar in groei doet diepvries het in deze crisis dus veel beter.

Meer vraag betaalbare producten

Bij diepvriesgroente en houdbare producten werden de prijzen verhoogd met ruim 10 procent. Bij verse groente is de prijsstijging 7,4 procent. Ondanks de grotere prijsstijgingen bij diepvries steeg het volume dus stevig. “De volumestijging is het resultaat van de groeiende vraag naar betaalbare huismerkproducten voor diepgevroren en vers verwerkte, houdbare groente en fruit”, laat het bedrijf weten in een persverklaring.

Bij de verkopen van vers daalde in het derde kwartaal het volume dus met 2,5 procent. Die daling is minder dan geraamd voor heel Europa, stelt Greenyard. Die Europese volumedaling wordt geschat op 10 procent door brancheorganisatie Freshfel.

De volumedruk bij verse groente en fruit is vooral voelbaar in duurdere segmenten, zoals premium en biologisch. Toch behoren de prijsstijgingen in de categorieën van verse groente en fruit tot de laagste in het voedingsmiddelensegment, stelt het concern.

Middellange termijn

De marktverstorende werking van de koopkrachtdaling is niet op korte termijn opgelost, stelt Greenyard. De verwachting is dat de prijzen op ‘middellange termijn een juiste afspiegeling zullen vormen van de complexiteit en de werkelijke kosten in de keten’. Tegelijkertijd wordt verwacht dat de volumes zich gaan herstellen, gesteund door de trend dat consumenten op zoek zijn naar gezonde voeding.

Omzet stijgt

Tijdens de eerste 9 maanden van het boekjaar steeg de netto-omzet van Greenyard met 7,2% ten opzichte van de eerste 9 maanden van het vorige boekjaar. Greenyard realiseerde een netto-omzet van € 3,38 miljard tegenover € 3,16 miljard vorig jaar.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin