Doorgaan naar artikel

Focus op retail helpt DOOR in coronatijd

Coöperatie DOOR boekte in 2019 een omzetgroei van 12% naar 446 miljoen euro en blijft door focus op retail ook dit jaar op peil.

DOOR hield haar eerste digitale ledenvergadering waarin de jaarrekening van 2019 werd vastgesteld. De omzet steeg van € 398 miljoen in 2018 naar € 446 miljoen vorig jaar. Het gaat om bruto-omzet, laat de afzetorganisatie weten, niet alleen de bemiddelingsomzet.

Over het resultaat maakt de afzetorganisatie geen cijfers bekend. Winst wordt of aan het eigen vermogen toegevoegd of teruggestort naar de leden, zo stelt DOOR in een toelichting. De coöperatie heeft geen winstdoelstelling, ondanks de aandelenconstructie die is ingevoerd. Voor die aandelen moeten telers eenmalig een bijdrage storten.

Contractafzet

In het lopende afzetjaar wordt de Nederlandse afzet beïnvloed door de coronacrisis, maar het effect is voor DOOR beperkt met haar focus op supermarkten en (jaar)contracten. Geen van de leden komt in aanmerking voor het steunpakket van de tuinbouw, laat de organisatie weten.

Bijdrage leden constant

DOOR deed forse investeringen in een nieuw pand en groei van de organisatie. Toch lukt het de reguliere bijdrage van leden per hectare constant te houden”, aldus financieel directeur Stefan van Vliet.

DOOR werkt verder aan het meerjarenplan waarin de focus op retail verder vorm krijgt en waarin nieuwe leden worden gezocht. Ook zal de omzet groeien door te investeren in belichting en importprojecten in Marokko en Spanje. Met telers in beide landen heeft DOOR al een samenwerking. Ook teelt in het buitenland wordt onderzocht, maar volgens de woordvoerder is daarbij geen concreet project in beeld.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin