Doorgaan naar artikel

Fasten your seatbelts

De supermarkten praten ook mee over het Landbouwakkoord. Foto: Canva

De supermarkten praten ook mee over het Landbouwakkoord. Foto: Canva

Als de markt trekt, dan gaan we vlotter vooruit dan wanneer de overheid duwt.

Het mislukken van dat vermaledijde Landbouwakkoord, is mooi illustratiemateriaal voor die economische ‘natuurwet’. De onderhandelingstafel van dat akkoord was als een te zwaar beladen jumbojet. Zes ministers en een legertje ambtenaren en vergadertijgers probeerden vaart te maken, en vaart te maken, om uiteindelijk stuurloos de kant in te sukkelen.

Rol van supermarkten

Iedereen onverrichter zake maar weer uitgestapt. Ook de supermarkten, die nu alsnog hun eigen plan trekken, zo onthult directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL. Want het kreeg niet zoveel aandacht, maar ja, de supermarkten praatten toch echt ook mee over dat Landbouwakkoord, dat ons voedselsysteem naar een duurzamere toekomst in 2040 moest duwen. Ecologisch duurzaam voor heel de planeet en onze lage landen in het bijzonder. En economisch duurzaam voor de makers van dat voedsel, de boeren en tuinders.

Typisch iets waar de supers inderdaad een hoofdrol in spelen, als grootste kopers van groenten, fruit en al dat andere agrarische spul. Een hoofdrol die ze nu dus weer op zich nemen, bevrijd van al die andere piloten en copiloten, die allemaal aan de stuurknuppel zaten te sjorren, turend naar allemaal net een andere stip op diezelfde horizon.

Duurzaamheidshoepel van de supermarkten

Gaat dan nu dat langverwachte verdienmodel voor duurzaam wél ineens, hopla, van de grond komen? Die gegarandeerde meerprijs voor wie de door markt, maatschappij en ministerraad zo gewilde duurzaamheidsmaatregelen neemt?

De ervaringen van telers met supermarkten die de hoofdrol opeisen zijn wisselend. Bijna dertig jaar geleden moest The Greenery er komen, want de supermarkten wilden niet voor een dozijn of meer veilingklokken gaan zitten en gokken op wat daar vandaag weer voor prijzen uit zouden rollen.

Sindsdien zijn de retailers alleen maar dominanter geworden. Met als voordeel dat als je door hún duurzaamheidshoepel springt, je ook weet dat er een échte marktvraag achter zit. Als daar dan ook een échte meerprijs bij komt kijken, dan zeg ik: fasten your seatbelts en vlieg met het CBL mee naar die regenboog.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin