De markt voor en na de Ehec-crisis.

27-07-2011 | |
Stroeken
De markt voor en na de Ehec-crisis.

Je leest in de krant dat het Noorwegen van voor de aanslagen niet meer zal terugkomen. Er zal een nieuw Noorwegen zijn met meer veiligheidsvoorzieningen en meer alertheid.

Hoe zal dat zijn met de groentensector na de Ehec-crisis? Ook hier is sprake van veel slachtoffers. En als gevolg van de vraaguitval veel leed onder Nederlandse bedrijven, producenten en handel. Zal er ook een groentemarkt zijn van voor de crisis en een van na de crisis? Wat zullen de structurele consequenties zijn?

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat inkopers van retailers zo snel mogelijk terug willen naar business as usual. Initiatieven om via verpakkingen vertrouwen uit te stralen, stuiten bij retailers niet altijd op welwillendheid. Men wil de crisis zo snel mogelijk achter zich laten. Maar als we doorgaan op de oude voet, dan zal bij een volgende calamiteit in Europa wéér iedereen in heel Europa onderuit gaat. De consument vraagt dringend om vertrouwen, om herkenningstekens in het schap waar hij zich door kan laten leiden. Zodat als er iets mis is hij alleen dié producten kan laten liggen waar wat mee aan de hand is. 

Wie heeft er nu minder last van vraaguitval? De geluiden zijn dat verpakte producten het nu beter doen dan de onverpakte producten. Logisch eigenlijk, een verpakking geeft consumenten meer vertrouwen, het beschermt het product. Een verpakking biedt daarnaast kansen om te communiceren, door retailers dan wel door handel en producent. Ook zijn er geluiden dat merken en concepten beter stand houden dan ‘bulk’-producten. Ook dit is logisch, want deze merken zijn heel herkenbaar en de afzender is klip en klaar. Verder is het duidelijk dat Duitse consumenten in een bekende reflex schieten: bij gebrek aan houvast valt men terug op land van herkomst. En dan heeft Duits product de voorkeur, ondanks het feit dat de calamiteit in eigen land plaatsvond. Dit heeft niets te maken met een rationele afweging van waar het product het veiligste is. Het is een puur emotionele reflex.  

Samenvattend: merken, concepten en in mindere mate verpakte producten, zouden relatief minder last van de crisis hebben. Onverpakt en anoniem product het meest. En bij anoniem product is het land van herkomst het enige houvast en dus hebben we als Nederland daar last van (we worden nog onvoldoende als ‘Duitse’ regio gezien). 

Wat nu te doen? We zullen met retailers in discussie moeten gaan. Als iedereen anoniem en uitwisselbaar product blijft verkopen dan loopt iedereen een groot risico als het weer een keer mis gaat. Beste retailers, behoudt je eigen huismerk, maar laat meer zien over de producten die je verkoopt. Zorg voor meer differentiatie en biedt de consument meer houvast. Zodat deze de volgende keer niet álles hoeft te laten liggen. 

Ps: heeft u ooit meegemaakt dat het complete koffieschap verdacht was en onderuit ging? Nee, hooguit is er een recall van een enkel merk.

Meer over


Beheer