Doorgaan naar artikel

BelOrta: recordomzet 2020 door groei glasgroente

Veiling BelOrta boekte in 2020 een recordomzet van € 480 miljoen en zag het volume glasgroente stijgen met minder vollegrondsgroente.

De omzet van € 480 miljoen is 7% hoger dan in 2019. Dit verbloemt wel het lastige jaar voor verschillende producten vanwege problemen in horecakanalen na lockdowns, schrijft de organisatie. De verschillen tussen teelten waren groot in dat extreme jaar.

Witlof profiteerde

Bij typische producten voor horeca, zoals bijzondere sla, waren slechte afzetperiodes duidelijk voelbaar. Een product als witlof had ‘één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium’, schrijft de afzetorganisatie. De klant wilde lokaal kopen, waarvan met name witlof profiteerde.

Verschuiving in aanvoer

Bij de BelOrta-aanvoer is ook een verschuiving naar glasgroente te bespeuren. De aanvoer komkommers, rode paprika, trostomaten en pruimtrostomaten stuwden de aanvoer van glasgroente 6%. De aanvoer bloemkool, courgettes en aubergines drukten de aanvoer van de vollegrond juist 4%.

Andere grote producten zoals kropsla, multicolorsla, prei en witloof hadden een vrijwel gelijke aanvoer. Ook de aanvoer aardbeien daalde in 2020 met 10%, blijkt uit het jaarbericht, met wel een betere vermarkting.

Marketing van collectief

BelOrta stelt dat het moeilijke afzetjaar de rol van de coöperatie weer eens benadrukt. Het merk BelOrta is door een gerichte mediacampagne onder Belgische klanten bekender geworden als lokaal voorkeursmerk, schrijft de veiling.

De veiling zet haar beleid van vernieuwing en diversificatie door met een nieuwe peer Fred@, maar ook met een Belgische meloen BelOmelon en pruim BelOplum.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin