Doorgaan naar artikel

Ahold koffiekeurmerk UTZ wil ook in fruit

Het duurzaamheidskeurmerk UTZ beraadt zich op een uitbreiding naar importfruit.

Dat bevestigt de organisatie aan vakblad Groenten & Fruit. Een vertegenwoordiger van UTZ vertrekt maandag met de tuinbouwmissie naar Zuid-Afrika. Hij zal daar gesprekken voeren met Zuid-Afrikaanse partijen, zo stelt de organisatie.

Het keurmerk werd gelanceerd in 2002 door de Ahold Coffee Company en koffieproducenten in Guatemala onder de naam Utz Kapeh. Naast Max Havelaar was een nieuw model nodig voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De uitgangspunten van Max Havelaar, zoals de focus op kleine boeren en de gegarandeerde minimumprijs, bleken een belemmering voor een groot marktaandeel. UTZ richt zich meer op grote bedrijven maar wil ook een betere prijs voor boeren realiseren en goede arbeidsomstandigheden.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin