Doorgaan naar artikel

Duidelijkere stempel GroentenFruit Huis in teelt

GroentenFruit Huis had in het coronajaar extra belangen te dienen voor de sector, maar drukt op belangrijke dossiers duidelijk haar stempel.

De kracht van een netwerk blijkt vooral in crises, schrijft de organisatie in het jaarverslag over 2020. In de coronacrisis was de koepel niet alleen betrokken bij de noodsteunregelingen. Ook wist het coulance van certificaatinstellingen te bereiken, omdat audits niet door konden gaan. De ontwikkeling van meer digitale inspecties kwam daarmee op gang. De koepel investeerde in marktinformatie om in de turbulente markt meer inzicht te geven aan leden en stak geld in een promotiecampagne.

Meer terreinen teelt

Maar op verschillende terreinen raakt het werk van GroentenFruit Huis teeltzaken. Dat is zeker na de integratie van de koepel van afzetorganisaties DPA het geval. GroentenFruit Huis is nu een prominente gesprekspartner van het ministerie van LNV over de toekomst van Europese steunprogramma GMO voor producentenorganisaties.

Ook op hygiëne komt GroentenFruit Huis op de teeltbedrijven via het programma Food Compass. Een onderzoek in 2020 op acht vollegrondsgroentebedrijven leidde tot extra aanbevelingen die hygiëne moet verbeteren. Uit de gegevens van Food Compass blijkt dat de vondst van ziekteverwekkers verschilt per gewas. Op de teeltbedrijven werd in het onderzoek van 2020 niet een eenduidige besmettingsroute gevonden. Wel is een ontsmettingsprotocol aanbevolen voor de teeltbedrijven.

Biologisch en nieuwe markten

De koepel wil ook de samenwerking in biologisch versterken met koepel Bionext. Gesprekken moeten voorkomen dat dubbel werk plaatsvindt. Er komt een onderzoeksprogramma op ontwikkeling van de afzetmarkt biologisch.

Nieuwe markten blijkt altijd een taai dossier voor groenten en fruit. Wel lijkt er vooruitgang in gesprekken met de Verenigde Staten en Canada over uitvoer van tomaten met groene delen. Dat kan de huidige eisen verlichten voor gesloten kas. Tegelijk komen uit de VS extra eisen voor vruchtgroentetelers aan teeltdata.

Doelen 2030

De mediacampagne ‘Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor groenten en fruit’, lijkt ook een brug naar een duurzaamheidsdoel. In 2030 moet de samenleving op de hoogte zijn van de duurzaamheidsinzet van de groenten- en fruitsector. Dat jaar moet er ook samenwerking zijn met zorgverzekeraars en een minister van Gezondheid. Daardoor is nog veel werk te verzetten, ook op lobbygebied. GroentenFruit Huis lijkt daarin wel de wind in de rug. Ze wordt steeds vaker benaderd voor projecten rond gezonde voeding.

Europese structuur strandde

Uit het jaarverslag blijkt dat afgelopen jaar een nieuwe Europese structuur voor groenten en fruit niet tot wasdom kwam. De Europese koepel voor afzetorganisaties Freshfel wilde branche-organisaties van lidstaten structureren, maar kreeg daarvoor niet de € 25 miljoen Europese steun die het beoogde om een structuur te maken.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin