Home

Nieuws

‘Telers en afzet moeten stappen zetten tegen gebrekkige data’

Supermarktleverancier Smeding krijgt klachten van afnemers over gebrekkige data van groente en fruit. Smeding wil dat telers en afzet snel stappen zetten.

De noodzaak om te verbeteren is hoog. Ook vanwege de toename van online bestellen, moeten alle data over partijen beschikbaar zijn. “Omdat wij van deze data afhankelijk zijn voor het aanleveren aan onze eigen afnemers scoren wij ook te vaak een onvoldoende. We zullen dus de druk moeten gaan verhogen om onze leveranciers zo ver te krijgen dat ze wel correcte data leveren”, zegt Jeroen Krijt, manager Support Customer Management en Inkoop bij Smeding. Smeding is na de verkoop van Em-Té supermarkten aan Jumbo en COOP ook Jumbo gaan beleveren.

Informatie over pallets en dozen

De boodschap is bedoeld voor telers en afzetpartijen in binnen- en buitenland. “Onze leveranciers zijn nog niet zover als ze volgens ons al hadden moeten zijn. Natuurlijk zijn er gunstige uitzonderingen, maar gemiddeld is de kwaliteit van de data nog onvoldoende.”

Het gaat om handelsinformatie van pallets en omdozen, maar ook om de data van consumenteneenheden. Vincent van de Kamp, data-verantwoordelijke bij Smeding: “Ook al gaat het niet om allergeneninformatie, ook een verkeerde merknaam op een verpakking is een slordigheid. Er zijn velden die meer cruciaal zijn dan andere, maar in principe moet het allemaal kloppen. Ook dat hoort bij de kwaliteit die je levert.”

Smeding wil dat leveranciers dit jaar stappen zetten in het programma DatakwaliTijd 2.0 en ook personeel hiervoor opleiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.