Home

Nieuws

Inkoper zag nieuwe leveranciers op Fruit Logistica

Op de beursvloer van Fruit Logistica zag Joachim Nieuwhoff, inkoopmanager bij Superunie, interessante nieuwe partijen.

Of eigenlijk zijn het geen nieuwe partijen, zegt Nieuwhoff erachteraan. “Het zijn buitenlandse telers die groter worden en professionaliseren. Deze partijen hebben veel volume en willen nu weten wie de klant is. Dat waren oorspronkelijk de bedrijven die hun partijen op commissie stuurden zonder te weten wie de koper was.”

Contacten aanhalen

Voor Nieuwhoff was een bezoek aan de beurs afgelopen week dan ook vooral goed om contacten met de buitenlandse leveranciers aan te halen. Of er een leverancierswisseling aan zit te komen na de beurs? “Dat kan, maar daar is de beurs niet per se voor nodig.”

Joachim Nieuwhoff, inkoopmanager bij Superunie.
Joachim Nieuwhoff, inkoopmanager bij Superunie.

Aavragen voor afspraken

Nieuwhoff kreeg voor de beurs veel aanvragen voor afspraken met potentiële leveranciers. “Daar maken we een selectie uit, maar ik weet zelf wel wie ik wil zien en waar iedereen staat.” Op de laatste beursdag ging Nieuwhoff nog even een rondje langs de Nederlandse partijen. “De Nederlandse markt kennen we op ons duimpje, maar het is goed even een kop koffie te drinken en lopende zaken of ontwikkelingen met partijen te bespreken.”

Beschikbaarheid niet vanzelfsprekend

Hoe kijkt Nieuwhoff naar de beurs? Wat viel hem op? “Je ziet dat globalisering echt doorzet. De Chinese en Indiase inkopers lopen ook hier rond om in te kopen.” Hij gelooft niet direct dat het op korte termijn tot een oplopende inkoopprijs leidt als Azië haar impact op de wereldwijde handel vergroot. De teelt ontwikkelt daarop. “Echter is er wel een spanningsveld tussen beschikbaarheid van grond, de invloed van klimaatverandering en of de productie in de toekomst voldoende kan meegroeien met de toenemende vraag uit Azië. Beschikbaarheid zal in de toekomst niet meer vanzelfsprekend zijn. Ook Superunie zal verdere aansluiting gaan vinden bij de beste telers”.

Niet concurrentie wijzer maken

Ook duurzaamheid en innovatie waren zaken die sterk doorklonken op de beursvloer. Niet altijd is het zichtbaar in de beursstands. “In gesprekken met leveranciers hoor je hun plannen daaromtrent. Duurzame ketensamenwerking zorgt voor en betere borging van de kwaliteit, waarbij we met innovaties, zoals nieuwe rassen, allerbeste kwaliteiten en innovatieve verpakkingen sneller en beter kunnen inspelen op de marktontwikkelingen en consumentenbehoefte. De meeste leveranciers staan echter niet op de beurs om de concurrentie wijzer te maken, maar denken wel met ons mee hoe we gezamenlijk de concurrentiepositie kunnen verstevigen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.