Home

Nieuws

‘PlanetProof moet regionaal product zijn’

Consumenten zullen niet begrijpen dat PlanetProof-producten uit Zuid-Afrika of Spanje komen.

Maak het regionaal uit de Benelux of betrek het uit een straal van 500 kilometer. Dat zei Erik van Gentevoort tijdens de hoorzitting voor de herziening van het certificatieschema On the Way to PlanetProof. Gentevoort vroeg namens telers van de komkommerpartij Witkamp nadrukkelijk aandacht voor belevingsvragen van telers en consumenten. Telers worden moe van weer een keurmerk naast GlobalGap en GRASP. “Waarom voeg je het niet samen?” Vertegenwoordigers van Stichting Milieukeur wezen erop dat een breed keurmerk in het verleden juist niet goed werkte. De genoemde keurmerken overlappen niet.

Beleving consumenten

Consumenten zullen niet begrijpen dat het duurzaam is om product van ver in te voeren, stelde Van Gentevoort: “Hoe kan je verklaren dat er tomaten met PlanetProof uit Spanje in het schap liggen?”

Zijn suggestie voor een regionale beperking maakt weinig kans. Zo wordt in juni 2019 het teeltschema On the Way to PlanetProof voor Zuid-Europa aangesloten aan het certificatiesysteem van Centraal Europa, waar Nederlandse telers onder vallen. Het doel is het certificatieschema On the Way to PlanetProof dus breed door Europa uit te zetten.

{{foto,2}}

Uitleggen in een campagne

Volgens Stichting Milieukeur (SMK) zal de boodschap van On the Way to PlanetProof spoedig verteld moeten worden aan de consument. Kees van Ast, voorzitter van het College van Deskundigen van SMK: “De ambitie is eind 2019 hier gegroepeerd iets in te ondernemen.”

Een vertegenwoordiger van Jumbo liet weten dat afspraken voor On the Way to PlanetProof ook over het aandeel Nederlands product in de winkels gaat. Dat mag niet dalen. Jumbo wil later in 2019 het verhaal PlanetProof via haar eigen communicatiekanalen gaan uitleggen aan de klanten. Daarbij is het inderdaag lastig uit te leggen dat Nederlands product misschien duurzamer is dan import.

Praktische problemen oplossen

Voordat communicatie mogelijk is, moeten meer praktische problemen opgelost worden. Zo moeten winkels nog gecertificeerd worden voor PlanetProof en etiketten en verpakkingen aangepast. Jumbo was de enige vertegenwoordiger van supermarkten in de hoorzitting.

Budget beperkt

Een vergelijking met het Beter-Leven-keurmerk in de dierhouderij gaat volgens Stefanie de Kool van SMK niet op. Intensieve mediacampagnes hebben het keurmerk voor dierenwelzijn bekend gemaakt bij consumenten. “Zij hebben hiervoor fondsen. Stichting Milieukeur heeft dat niet.”

Of registreer je om te kunnen reageren.