Home

Nieuws 7 reacties

"Advertentie 'moderne slavernij' onverantwoord"

"Stuitend", noemt LTO-vakgroepvoorzitter vollegrond Jan Roefs de advertentie 'Hollandse asperges, met de romige crème van moderne slavernij', die vorige week onder andere in Groenten&Fruit Actueel stond.

De standsorganisatie wil contact opnemen met de organisatie Fairwork, die, mede gesteund door diverse overheidsinstanties, aangeeft op te komen voor slachtoffers van mensenhandel. LTO stuurde afgelopen vrijdag ook een protestbrief naar minister Kamp van Sociale Zaken.

De kritiek van Roefs richt zich met name op het generaliserende karakter van de advertentie, waarin wordt opgeroepen melding te maken bij de arbeidsinspectie of de politie van een vermoeden van arbeidsuitbuiting of een andere vorm van 'moderne slavernij' . "Het komt erop neer dat een hele sector in het verdachtenbankje wordt gezet. Ik vind dat onverantwoord, en al helemaal omdat diverse overheden betrokken zijn bij de initiatiefnemer van deze campagne. Het is een taak van de overheid om te wijzen op misstanden in de maatschappij en burgers op te roepen daarop te reageren, daar kan volgens mij niemand op tegen zijn, maar dan niet op deze misleidende en vooral generaliserende manier. Alsof iedere voetballiefhebber ook wel een hooligan zal zijn”.

Roefs wijst er verder op dat de sector op een breed front bezig is de inzet van arbeid op een goede manier te organiseren. "Het dwingt respect af zoals de sector ermee bezig is op de bedrijven zelf en met de vakbonden. Een voorbeeld hiervan is huisvesting."

LTO wil aan Fairwork duidelijk maken dat beide partijen ten aanzien van arbeid vergelijkbare doelstellingen nastreven, en dat de campagne gestopt moet worden. "Dit zet alleen maar kwaad bloed, hier heeft niemand werkelijk wat aan, behalve dat een complete sector onterecht te kijk wordt gezet. Als je wilt dat de hakken in het zand worden gezet, moet je vooral zo doorgaan."

Inmiddels is ook duidelijk geworden dat de huidige Fairwork-campagne naast de tuinbouw ook de bouw op de korrel neemt en advertenties heeft geplaatst in tien vak- en publieksbladen, waaronder TrosKompas.


Foto

  • Hollandse asperges met een romige crème van moderne slavernij.

Redactie GFActueel

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Henric vd Krogt

    Dit is nu eens een goed voorbeeld van effectief communiceren, waar de tuinbouw zo slecht in is. En nu gaan beweren dat het allemaal wel mee valt en dat de inspanningen van de sector respect afdwingen lijkt mij averechts werken. Dat is communiceren voor de achterban, niet voor het grote publiek.

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Ik lees nooit advertenties want er staat toch alleen maar onzin in en ik had deze dus ook gemist. Wat moet je hier nu mee? De vraag is of de beoogd slavendrijver niet zelf de grootste slaaf is. Deze advertentie geeft vooral een groot verschil in beleving aan tussen mensen die gewoon goed betaald krijgen voor hun werk en mensen die moeten vechten voor hun inkomen. Als de asperges (en alle andere groenten) iets meer zouden opleveren dan kunnen de arbeidsvoorwaarden verbetert worden en kan de tuinder ook weer lachen. Als je nu kijkt naar de beloning voor arbeid, risico en inzet vermogen die de ondernemer ontvangt dan is het een aanfluiting. Misschien zou de overheid zich daar eens wat meer mee moeten bezighouden dan komt het met de rest ook wel goed.

  • no-profile-image

    john van der Hulst

    @ peter

    Kijk, dit wordt nou bedoeld met de eerste reactie.

  • no-profile-image

    Maren Schoormans

    Het opmerkelijkst is het feit dat de advertentie is geplaatst in een tuindersblad. Was het doel van de makers bewustzijn van telers stimuleren of provocatie?
    Kan iemand van gfactueel dat achterhalen?

  • no-profile-image

    hwtv bv

    Als we onze medewerkers volgens de geldende regels behandelen en betalen en werk zekerheid geven hebben we van niemand wat te vrezen. HWTV

  • no-profile-image

    Koen

    LTO noemt de advertentie stuitend, een dag later staat dezelfde advertentie in zijn eigen LTO blad Oogst....

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    @hwtv
    De mensen die deze advertentie/campagne bedacht hebben, hebben een beeld van hoe werken in de sector volgens de regels eruit ziet. Ik denk dat dit niet een erg positief beeld is anders kom je niet met een dergelijke advertentie. Dat is een probleem. Niemand is erop tegen om misstanden aan te pakken, maar zij zien de hele tuinbouwsector als een misstand, althans zo komt het op mij over. Daarom is investeren in het arbeidsimago met een campagne als it's alive ook zo belangrijk. Nu bepalen de misstanden namelijk het algemene beeld. Dat de tuinbouw een sector is waar door ondernemers en medewerkers zij aan zij met veel plezier wordt gewerkt aan een gezamenlijk doel is iets wat men zich bij Fairworks en het ministerie van SZW waarschijnlijk nauwelijks voor kan stellen.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.